Kan je wel wat extra ontspanning gebruiken? Misschien is het boek Slaapyoga dan iets voor jou.

Slaapyoga is een leuk, klein boekje. Maar voor zo’n klein boekje staat er een heleboel informatie in. Heb je last van spanningen, slaap je zonder dat je je spanning echt los kan laten of word je wakker zonder het gevoel hebben uitgerust te zijn? Dan is slaapyoga misschien iets voor jou.

slkYoga Nidra

Tijdens een bezoek aan India maakte Fidessa Docters van Leeuwen, één van de schrijvers van het boekje Slaapyoga,  kennis met yoga nidra, ook wel de slaap van de yogi’s genoemd. Een ontspanningstechniek waarbij het lijkt of je slaapt, maar waarbij je compleet ontspannen bent, maar toch heel alert. Je bewustzijn bevindt zich in een staat tussen waken en slapen in. Een toestand die ook wel het reizen van de geest wordt genoemd.

Alfagolven

In het normale leven en tijdens spanning overheersen bètagolven in de hersenen. Bij meditatie en tijdens het in slaap vallen worden thètagolven belangrijker. Tijdens yoga nidra bevind je je vooral in een toestand van alfagolven. In deze staat word je helemaal ontspannen en kunnen lichaam en geest zich herstellen. Soms zak je even weg en nemen thètagolven toe. Het mooie is dat je in die tijd slaap die je tekort komt inhaalt.

Wanneer?

Ieder moment van de dag is geschikt om aan yoga nidra te doen. Om je hierbij te helpen krijg je een CD bij het boek met twee Yoga Nidra oefeningen. Eén van 11 minuten en één van 14 minuten. Volgens het boek komt het effect van deze oefeningen overeen met drie uur slaap.

Over het boek

Fidessa Docters van Leeuwen en Kirstin Hanssen leggen in dit boek de traditionele oosterse methode yoga nidra uit en maken het voor iedereen toegankelijk. De CD helpt je om de techniek meteen in praktijk te brengen. Helemaal nieuw zal het niet zijn voor de mensen die bekend zijn met de bodyscan meditatie, want daar hebben de oefeningen op de CD veel van weg. Het is verder een prettig geschreven boekje met leuke getekende illustraties. Behalve de yoga nidra techniek geeft het boek je ook nog de nodige tips om spanningen in het dagelijks leven te verminderen.