Helaas zijn sommige fruitsoorten maar erg kort vers verkrijgbaar.

Maar als je het fruit invriest, kan je er veel langer van genieten.

Misschien heb je een boom of struik in de tuin waar veel fruit tegelijk vanaf komt. Of misschien heb je een favoriete fruitsoort waar je, als er veel aanbod van is, veel tegelijk van wilt kopen.  Als het fruit van het seizoen is, is het op z’n lekkerst en vaak ook het goedkoopst.

Wat heb je nodig?

  • bakpapier
  • bakplaat of plastic dienblad die in de vriezer past
  • diepvriesdozen of diepvrieszakken naar keuze
  • ruimte in de diepvries

Stap 1

Was het fruit onder koud stromend water. Leg het fruit in één laag op een schone keukendoek of keukenpapier om te drogen. Het is belangrijk dat het fruit goed droog is om vriesbrand te voorkomen.

Stap 2

Snijd groot fruit zo groot of zo klein als past bij hoe je het wilt gebruiken. Als je het bijvoorbeeld in gebak wilt verwerken, snijd je het in schijfjes of gelijke stukjes. Als je het voor smoothies of saus wilt gebruiken, dan kan je de stukken wat grover snijden. Natuurlijk ligt het ook aan het soort fruit:

Appelen en peren

Bij appelen en peren verwijder je het klokhuis en snijd je ze in schijfjes of stukken. Je kunt ze schillen of de schil in takt laten.

Perziken en nectarines
Bij perziken, nectarines, pruimen en andere steenvruchten haal je de pitten er uit en snijd je ze in kwarten of stukjes. Ook hier geldt dat je ze kunt schillen of niet.

Kersen
Ontpit de kersen en houd ze heel of halveer ze.

diepvries fruit_58414729Bessen
Blauwe bessen, bosbessen, frambozen, bramen en andere bessensoorten kan je heel laten.

Aardbeien
Verwijder de kroontjes van de aardbeien en halveer ze of snijd ze in stukjes.

Meloen, mango, ananas
Verwijder de schil, pitten en bij ananas het harde middelste gedeelte. Snijd het fruit in stukken. Bij meloen kan je ook balletjes maken met een meloenlepel.

Stap 3

Leg het gesneden fruit zo veel mogelijk los van elkaar op een bakplaat met bakpapier. Zorg in ieder geval dat het in een enkele laag ligt. Zo bevriezen de stukjes los van elkaar en worden ze makkelijker te bewaren en te gebruiken.

Stap 4

Laat het fruit bevriezen. Meestal is een uur of vier genoeg. Je kunt ze er ook een nacht in laten. Langer is niet aan te raden omdat de kans op vriesbrand dan toeneemt.

Stap 5

Schrijf etiketten met de datum en de fruitsoort.

Stap 6

Neem het bevroren fruit uit de vriezer. Maak het eventueel los van het bakpapier met een spatel. Verdeel het fruit in porties die handig zijn voor hoe je ze wilt gebruiken. Verdeel ze over bakjes en zakjes en plak de etiketten er op. Doe dit zo snel mogelijk en raak het zo min mogelijk aan om ontdooien te voorkomen. Probeer zowel bij zakjes of doosjes zo min mogelijk ruimte voor lucht te laten.

Stap 7

Doe het fruit weer terug in de diepvries en bewaar het als het even kan niet langer dan drie maanden. De kans op ijskristallen neemt steeds meer toe en de smaak en structuur kan achteruit gaan.

In de meeste gevallen, smoothies, sauzen, baksels is het niet nodig om het fruit eerst te ontdooien.