rubriek.nl | contact | adverteren | disclaimer |    

WAT IS STRESS EIGENLIJK?

Stress of gestrest zijn. Het zijn woorden die je dagelijks om je heen hoort. Maar wat is stress eigenlijk?

 

Stress is de manier waarop je lichaam reageert op bepaalde gebeurtenissen en situaties om je heen. In reactie op de stress of onrust die je voelt, gaat je lichaam chemische stofjes vrijmaken in je lichaam zoals b.v. cortisol en adrenaline, je hartslag versnelt en je bloeddruk stijgt zodat je lichaam klaar is om in actie te komen.

 

Lichamelijk of emotioneel

Je kunt stress voelen als je lichamelijk bedreigd wordt, maar je kunt ook stress voelen door emoties en zorgen of door een omgeving waarin je je bevindt, met harde geluiden of in mensenmenigten. Die chemische reactie in je lichaam in reactie op stress is goed als je daarna bijvoorbeeld moet vechten of hard moet weglopen. Door de lichamelijke activiteit verdwijnen de stresshormonen weer snel uit je lichaam en je komt weer tot rust. Dat is anders als de stress alleen emotioneel is. Je lichaam raakt de stresshormonen dan veel minder snel kwijt. Je kunt ze verminderen door ontspanning of sporten.

 

De ene persoon is de andere niet

De ene persoon is gevoeliger voor stress dan de andere. Bijvoorbeeld mensen met een perfectionistisch karakter, piekeraars, mensen die veel van zichzelf en anderen eisen en niet snel tevreden zijn, mensen met veel verantwoordelijkheidsgevoel of mensen die moeilijk voor zichzelf op kunnen komen, zullen eerder stress ervaren dan de meer relaxte personen die zich niet snel ergens druk om maken. Je bent zoals je bent natuurlijk. Maar dat wil niet zeggen dat je jezelf niet kunt verbeteren.

 

Chronische stress

Aangezien dit een stressvolle tijd is zijn er veel mensen die constant een hoog niveau van stresshormonen in hun lichaam hebben. Voordat je herstelt bent van de ene stress situatie dient de volgende zich al weer aan. Je voelt je dan moe, je kunt allerlei kwaaltjes krijgen en zelfs ziek worden of een burnout krijgen.

Lees ook: voorkom dat stress chronisch wordt

 

Stress verminderen

Als je voelt dat je te veel lijdt onder stress, zul je actief aan de slag gaan om stress te verminderen. Ook als je reden hebt tot zorgen en de oorzaak van stress niet kunt wegnemen, kun je leren om te ontspannen. Je kunt de volgende dingen proberen.

- kijk naar de verhouding inspanning/ontspanning
- word lichamelijk actiever, ga wandelen, fietsen of sporten
- doe ontspanningsoefeningen
- doe ademhalingsoefeningen
- ga yoga doen
- ga mediteren
- zoek een leuke hobby
- slaap meer

 

 

eerste hulp bij stress - 10 tips

krijg jij een burnout?

stress te lijf

waarom is nee zeggen zo moeilijk?



blz 0 van 0
Er zijn op dit moment 0 berichten.

 

 

volg rubriek op facebook volg rubriek op twitter rss feed rubriek

STILVOLLE AFZUIGKAPPEN VAN NOVY

Iedereen wil tegenwoordig graag een woonkeuken, het liefst met een kookeiland. Zonder kookgeurtjes. Maar afzuigkappen zijn vaak groot en lomp.

Er zijn afzuigkappen die vrijwel onzichtbaar te integreren zijn in het plafond, in de kast of in het werkblad....of afzuigkappen die sfeer toevoegen aan de keuken en daarom heel geschikt zijn voor boven een kookeiland.

#Stilvol

Bekijk hier de stilvolle mogelijkheden voor jouw keuken

 

weerstand verhogen je weerstand verbeteren
   
glas wijn calorieen

hoeveel calorieen zitten er in wijn?

   

de gezondste salade

   
stemming slaat om

last van stemmingswisselingen?


   
blauwe bes

je lever ontgiften

   

afvallen, zo lukt het niet

 
   

alle rubrieken

alle onderwerpen gezondheid

sitemap

nieuwsbrief

prijsvragen

forum

 
Aangepast zoeken
 
 
1.

Lijst met superfoods

2.

Geld besparen

3.

Wat doe je tegen keelpijn?

4.

Hoe kook je een ei?

5.

Trend kapsels

 
 
 

MAKEUP

Eyes Lips Face