Sommige vruchten hebben de naam dat ze niet of minder gezond zijn omdat er minder voedingsstoffen in zouden zitten.

Zoals b.v. de komkommer en de watermeloen omdat ze vooral uit water bestaan.

 

Familie komkommer meloen

Van citrusvruchten, rood fruit en blauwe bessen weten we wel dat ze heel gezond zijn en veel vitaminen en anti-oxidanten bevatten. Maar van komkommer en meloen wordt vaak gedacht dat, hoewel ze lekker zijn, ze minder gezond zouden zijn. Ook al bevatten ze inderdaad veel water, toch behoren ook de komkommer en watermeloen, die beide tot dezelfde plantenfamilie horen, thuis in het rijtje van gezonde voeding.

 

De watermeloen

De watermeloen is een heerlijk zomerfruit. Lekker zoet, dorstlessend en verkoelend. De naam is niet voor niks watermeloen, want deze meloen bestaat maar liefst voor 92% uit water. Toch bevat de watermeloen een flinke hoeveelheid gezonde stoffen.

Vitamine C en A zijn komen hoge mate voor. Ook vitamine B1 en B6, potassium en magnesium zijn aanwezig, net als het anti-oxidant lycopeen, zelfs nog meer als in de tomaat. Watermeloen is dus rijk aan voedingsstoffen, maar bevat maar weinig calorieën. Een ideaal slank tussendoortje.

Je koopt misschien niet vaak een hele watermeloen. Je kunt vaak parten kopen. Kijk goed of ze er fris uitzien en kies voor zware parten met donkere pitten. Je kunt de pitten trouwens zonder problemen opeten.

 

De komkommer

Heel geschikt om te gebruiken in salades vooral op warme dagen. Komkommer wordt meestal rauw gegeten of ingelegd in het zuur.

Behalve vitamine C bevat de komkommer stoffen die verzachtend werken op de huid en zwelling wegnemen. Vaak wordt aangeraden om komkommer op gezwollen oogleden te leggen of op een zonverbrande huid.

De schil van de komkommer bevat veel vezels, en verschillende mineralen als silica, kalium en magnesium.

Een verse komkommer hoort fris donkergroen te zijn en stevig aan te voelen. Om ze te beschermen tegen stoten tijdens transport en insecten wordt op komkommers vaak een waslaagje aangebracht. Wil je de komkommer met schil eten (de schil is juist heel gezond), kies dan voor een biologisch gekweekte komkommer.

Komkommers kunnen slecht tegen warmte, dus je bewaart ze het beste in de koelkast.