Wat is de beste positie om in te slapen en wat de slechtste?

Iedereen slaapt, van jong tot oud. Je hoeft het niet te leren. Toch kan slapen veel invloed hebben op je gezondheid. Allerlei gewone dagelijkse dingen kunnen een goede slaap verstoren. Wat je eet en drinkt, je matras en ook je houding. Te veel slapen is niet goed en te weinig slapen ook niet. Maar ook je slaaphouding is van invloed.  Natuurlijk kun je ook in meerdere houdingen slapen en tijdens je slaap van houding veranderen.

 

Slapen op je rug

+

Volgens veel wetenschappers is slapen op je rug de beste houding. Plat op je rug is goed voor de rug en de nek. Als je op je rug ligt wordt de rug niet in allerlei bochten gewrongen en blijft zo het meest in de natuurlijke houding. De matras doet bij deze houding waar hij voor bedoeld is, namelijk de ruggengraat te ondersteunen. Zonder kussen is het meest ideaal, maar in ieder geval niet met een te dik kussen. Te dikke of te veel kussens kunnen het ademhalen bemoeilijken. Nog een voordeel van slapen op je rug is dat je minder snel rimpels krijgt.

Je gezicht ligt niet opgefrommeld op je kussen en kan de hele nacht vrij ademen.

Snurken en slaapapneu komen vaker voor als iemand op de rug ligt. Dat komt omdat de tong naar achteren zakt en gedeeltelijk de luchtpijp afsluit. En dat levert de iedereen welbekende snurkgeluiden op.

Op de rug slapen betekent niet dat je ook beter slaapt. Een onderzoek die de slaapgewoonten onderzocht van goede en slechte slapers kwamen erachter dat slechte slapers vaker op hun rug sliepen.

Slapen op je zij

+

Slapen op je zij is de meest populaire houding. En voor zwangere vrouwen wordt aangeraden om op je linkerzij te liggen omdat die houding de bloedcirculatie naar het hart bevordert van zowel moeder als kind. Op je rug slapen als je zwanger bent wordt zelfs afgeraden omdat het druk oplevert op het gebied laag in de rug. Voor de niet-zwangeren kan slapen op de linkerzij last van maagzuur en zuurbranden verminderen.

Een kussen dat je hoofd goed ondersteunt en eventueel een kussen tussen je knieën kan deze houding nog verbeteren.

Slapen op je linkerzij kan extra druk geven op de maag en de longen. Af en toe van zij wisselen kan dat voorkomen.

Bij het slapen op je zij kan je arm in de weg liggen. Met je hoofd of lichaam op je arm slapen kan een slapende of helemaal slappe arm tot gevolg kan hebben.

In zijligging draagt je schouder veel gewicht van je lichaam en dat kan de spieren in de nek en schouders samendrukken.

Je gezicht ligt aan één kant in het kussen gedrukt, wat op den duur rimpels bevordert en deze houding geeft ook groeven in het décolleté.

 

Slapen op je buik

+

Bij het slapen op je buik komt snurken weinig voor, maar dat is dan ook eigenlijk het enige voordeel van deze houding.

Slapen op je buik wordt beschouwd als de slechtste houding. Het vervormt de natuurlijke curve van de ruggengraat en dat kan leiden tot lage rugpijn. Bovendien ligt je hoofd gedraaid naar één kant, wat niet goed is voor je nek. Als dit je favoriete houding is dan zou je door een kussen aan één kant onder je lichaam te leggen, jezelf kunnen trainen om zo vaker op je zij te gaan slapen. Als je last hebt van je onderrug kan je proberen of een kussen onder je heupen of buik helpt.

 

Conclusie

De houding waarin je slaapt, heb je (als je slaapt) niet helemaal in de hand. Als je nergens last van hebt is er weinig reden om van houding te veranderen. Maar het kan geen kwaad om wat te experimenteren en te proberen of een andere houding beter bevalt. Over het algemeen worden mensen wakker in de positie waarin ze ook in slaap vielen.

bron: medicaldaily