Je lichaam kan best af en toe wat stress hebben, maar houdt de stress aan, dan bestaat het gevaar dat het chronisch wordt.

Chronische stress kan een kettingreactie van negatieve lichamelijke en geestelijke effecten te weeg brengen.

Wat is stress?

Wat is stress eigenlijk? Stress wordt omschreven als elke vorm van spanning die ontstaat in het lichaam als een reactie op een externe gebeurtenis. Dat stress invloed heeft op je lichaam weet iedereen uit ervaring. Denk maar aan bijvoorbeeld het gevoel van een knoop in je maag voordat je examen moet doen of knikkende knieën als je een grote groep mensen moet toespreken. Stress is niet erg zolang het tijdelijk is en je lichaam de tijd en de kans heeft te herstellen en weer in balans te komen.

Wat gebeurt er in je lichaam bij stress

Bij stress reageert je lichaam met de vlucht-of-vecht reactie. Deze reactie maakte het lichaam van de mens al in de oertijd klaar om in een bedreigende situatie te vechten of te vluchten.

  • je hartslag gaat omhoog
  • je ademhaling versnelt zodat er extra zuurstof naar je spieren kan gaan.
  • je bloeddruk stijgt en er gaat extra bloed naar je hersenen en je spieren.
  • je spijsvertering stopt, zodat al je energie naar spieren kan gaan
  • de spanning in je spieren neemt toe

Deze reacties van het lichaam waren natuurlijk heel nuttig als je moest vluchten voor of vechten met een wild dier. Je kreeg zo een korte explosie van energie en als de dreiging voorbij was kwam je lichaam weer tot rust. Deze lichamelijke reacties zijn minder nuttig bij de gebeurtenissen die stress veroorzaken in deze moderne tijd. Je hebt er weinig aan als je hart sneller slaat en je ademhaling versnelt als er geen lichamelijke activiteit op volgt, maar je gewoon examen moet doen.

Hormonen

Deze lichamelijke reacties op stress wordt veroorzaakt door de stresshormonen adrenaline en cortisol. Bij schrik, angst en stress komen er eerst grote hoeveelheden adrenaline vrij wat je lichaam voorbereid op actie, gevolgd  het hormoon cortisol dat er voor zorgt dat de verbruikte energie weer wordt aangevuld. De bloedsuikerspiegel stijgt, je krijgt trek in eten en vet wordt opgeslagen. Heb je vaak of langdurig last van stress dan maakt je lichaam constant teveel adrenaline aan en cortisol aan en dat is schadelijk voor je gezondheid. De bijnieren kunnen uiteindelijk uitgeput raken.

Symptomen van langdurige stress

Stress heeft lichamelijke effecten maar heeft ook invloed op je humeur, je gedrag en gevoelens. Een paar veel voorkomende symptomen zijn:

 

  • hoofdpijn
  • transpireren
  • moeite hebben met concentreren
  • snel geïrriteerd zijn
  •  vermoeid zijn
  • slecht slapen
  • weinig eetlust
  • verzwakt immuunsysteem

Wat kan je doen om te voorkomen dat stress chronisch wordt

Om te voorkomen dat stress chronisch wordt, kun je zelf veel doen.

– wat veroorzaakt de stress?

Het is belangrijk te weten wat de meeste stress voor je oplevert. Niet voor alle problemen is een oplossing te vinden, maar je kunt misschien wel dingen doen om de situatie minder stressvol te maken. Vraag hulp, desnoods professioneel. Praat er over met anderen in plaats van er zelf alleen mee te blijven rondlopen. Als het probleem dat je stress veroorzaakt wel op te lossen is, doe er dan alles aan. Ook al veroorzaakt het oplossen ervan ook even stress. Daar moet je door heen.

– zorg voor afleiding

Probeer zo nu en dan je aandacht van je problemen af te leiden. Dit kan je doen door te wandelen, een oude hobby weer op te pakken, een dagboek/weblog bij te houden, naar muziek te luisteren, een boek te lezen, enz.

– geef je lichaam de tijd om te ontspannen.

Je weet zelf het beste wat voor jou het beste werkt. Ga yoga doen of mediteren, laat je masseren, doe aan sport (niet overdrijven), ga naar een beauty salon en laat je verwennen. Geen tijd is geen argument. Onspanning is belangrijk. Als je straks overspannen raakt of een burnout krijgt kost je dat nog veel meer tijd.

Lees meer tips om stress te lijf te gaan

– zorg voor gezonde voeding, stress zorgt er voor dat je lichaam behoefte heeft aan extra vitaminen en mineralen.

Een gezonde voeding maakt je lichaam beter bestand tegen de invloeden van stress.

Lees welke voeding stress kan verminderen