Van voedingsmiddelen die zo weinig calorieën bevatten dat het lichaam meer energie nodig heeft om ze te verteren, wordt gezegd dat ze een negatief aantal calorieën hebben. Klinkt te mooi om waar te zijn.

 

Kan het waar zijn?

De voedingsmiddelen waar het om gaat bevatten wel calorieën, maar zo weinig dat je lichaam meer energie moet verbruiken om ze te verteren, dan dat ze je aan energie opleveren. Dit zou betekenen dat je deze producten kan eten zonder dat je er van aankomt, sterker ze verbranden juist extra calorieen.

 

Welke voedingsmiddelen?

Het gaat om een aantal groenten- en fruitsoorten die bij voorkeur rauw of lichtgekookt (bieten en bonen) gegeten moeten worden. Deze groenten- en fruitsoorten bevatten veel water, niet veel calorieën en veel vezels, waardoor het je lichaam relatief veel energie kost om het te verteren.

 

 

Het geldt niet voor fruit- en groenten sappen

Het verhaal van de negatieve calorieën geldt alleen voor het hele fruit. Zou je b.v. sap maken van dit fruit, dan is er geen sprake meer van negatieve calorieën. Omdat in sap de meeste vezels ontbreken wordt het zo makkelijk verteerd, dat het je lichaam een stuk minder energie kost.

 

In ieder geval gezond

Het staat vast dat de groenten en het fruit op de lijst hieronder gezond zijn en heel weinig calorieën bevatten. Het kan dus geen kwaad om er wat meer van aan je dagelijkse voedingspatroon toe te voegen. Maar te veel van deze producten, hoe gezond ook, is ook weer niet goed. Als je veel van bepaalde groente- of fruitsoorten zou eten zou je problemen met je maag, je lever of je spijsvertering in het algemeen kunnen krijgen. Grapefruit b.v. bevat zo veel zuur dat te veel ervan je problemen met je maag zou geven. Alles met mate dus.

 

Enzymen

Van sommige van deze producten wordt ook nog gedacht dat er bij het eten ervan enzymen vrijkomen die de spijsvertering van andere voedingsmiddelen helpen en je metabolisme verhogen.

 

Fruit met negatieve calorieën en enzymen

Ananas

Asperge

Grapefruit

Papaya

Watermeloen

 

Fruit met negatieve calorieën

Ananas

Aardbeien

Appel

Blauwe bessen

Cantaloupe meloen

Cranberries

Frambozen

Grapefruit

Honingmeloen

Mandarijn

Mango

Sinaasappel

Perzik

 

lees ook: fruit met de meeste en minste calorieën

 

Groenten met negatieve calorieën

Bijna alle groenten horen bij de voeding met negatieve calorieën. Maar er is wel verschil. Groenten die je rauw eet kosten meer energie om te verteren en leveren dus minder calorieën op dan gekookte groenten. Andere groenten die je lichaam veel energie kosten bij het verteren zijn: selderij, aubergine, pepers, artisjokken, peterselie, spinazie, sla, spruiten, radijs en broccoli.

Andijvie

Asperge

Bieten

Bleekselderij

Bloemkool

Broccoli

Chilipeper

Courgette

Koolraap

Knoflook

Radijs

Sla

Sperziebonen

Spinazie

Spruitjes

Tuinkers

Ui

Wortel

Ook tomaten, aubergines en komkommers horen in dit rijtje thuis.