Tanderosie is het oplossen van tandglazuur door de invloed van zuren. Tandglazuur is de dunne buitenste harde laag van tanden en kiezen.

Deze laag zorgt ervoor dat de tanden en kiezen hun vorm en structuur behouden en beschermt tegen tandbederf. In ernstige gevallen van tanderosie kan ook het tandbeen afslijten.

 

Bij wie?

Tanderosie komt vooral voor bij jongeren. Het doet zich bij één op de vijf kinderen voor. Eenmaal opgedane schade is niet meer te herstellen.

 

Oorzaken

Door het vaak gebruiken van voedsel met een lage pH waarde of hoge zuurgraad zoals frisdranken (ook light frisdranken), vruchtensappen, augurken, vers fruit, yoghurt maar ook vruchtenthee. Frisdranken zijn zo slecht doordat er veel citroenzuur wordt gebruikt om de dranken op smaak te brengen. In het bijzonder zijn cola en ijsthee erg slecht.

Eetpatroon

De laatste jaren is het eetpatroon veranderd. De drie maaltijden per dag worden aangevuld met tussendoortjes. Iedere maaltijd maar ook ieder tussendoortje of drankje is een een aanval op het gebit. Het gebit heeft enkele uren nodig om zich te herstellen van een zuuraanval. Komen deze aanvallen te vaak en te snel achter elkaar is tandbederf het gevolg.

Vegetarische diëten

Vegetariërs en mensen die diëten volgen die uit een belangrijk deel uit fruit bestaan lijken meer gevoelig voor tanderosie. Zij relatief meer fruit en drinken thee, vruchtensappen of smoothies.

Maagzuur

Een andere oorzaak is maagzuur. Dit kan door opgeven van maagzuur of door veelvuldig overgeven.

Hard poetsen

Het klinkt raar maar te hard poetsen kan ook het glazuur beschadigen. Door schuren en schrobben ontstaan groeven in de tanden en kiezen.

Tegenstrijdig

Het verraderlijke van tanderosie is dat het veroorzaakt wordt door het vaak eten en drinken van producten als een glas sinaasappelsap, yoghurt maar ook een salade met een zure dressing en wijn. Voedingsmiddelen waarvan je op het eerste gezicht niet meteen zou denken dat ze slecht zijn.

 

Wat kan je er tegen doen?

Om tanderosie tegen te gaan kun je zelf het één en ander doen.

 

Beperken

Beperk het drinken van cola en andere frisdranken en wijn. enige koolzuurhoudende drank die geen nadelige invloed op je tanden heeft is bronwater.

Rietje

Als je toch frisdranken drinkt, doe het dan met een rietje. Met een rietje voorkom je dat de drank langs je tanden spoelt.

Spoelen

Als je frisdrank of vruchtensap drinkt, zet er dan een glas water naast en neem af en toe wat slokken water en spoel daarna je mond. Hierdoor wordt het zuur verdund.

Poetsen

Poetsen doe je het beste met een zachte tandenborstel en een niet te schurende tandpasta met fluoride. Ook het drinken van b.v. cola na het tanden poetsen kan nadelige invloed hebben. Poets niet vaker dan twee keer per dag. En wacht een half uur met poetsen nadat je fruit of iets anders zuurs hebt gegeten of gedronken.

Kauwgom

Het kauwen op suikervrije kauwgom kan helpen het gebit te beschermen. Maar ook hier geldt: overdaad schaadt. Kauw niet te lang op een kauwgom en neem niet meer dan vijf kauwgoms per dag.

Test hier je kennis over je gebit.