Volgens onderzoekers heeft iedereen zijn eigen basis geluksnivo. En vanaf dat punt maken positieve gebeurtenissen je gelukkiger en negatieve gebeurtenissen je ongelukkiger.

Wat is er belangrijker dan je gelukkig te voelen? Het goede nieuws is dat je dat basis geluksnivo zelf kunt optimaliseren, met een beetje oefening en inspanning. Je kunt ervoor kiezen om gelukkig te zijn, tot op zeker hoogte natuurlijk. Misschien de moeite waard om het eens uit te proberen. Lees de tips.

 

Stel je als doel om gelukkig te worden

Veel draait om je eigen instelling. Als je besluit dat je jezelf gelukkiger wilt voelen en dat als doel op zich stelt, dan verandert dat je instelling al. Zo onderzochten onderzoekers van een studie Sociale Psychologie twee groepen. Beide groepen luisterden naar vrolijke muziek. De ene groep kreeg de opdracht om actief te proberen zich gelukkiger te voelen door die muziek. De andere groep kreeg geen opdracht mee. Het geluksgevoel van de eerste groep verbeterde aanzienlijk en meer dan dat van de tweede groep.

Herken negatieve gevoelens

Op het moment dat je jezelf realiseert dat je negatieve gedachten hebt, kun je jezelf dwingen ze los te laten en aan iets anders te denken. Bijvoorbeeld, iemand heeft iets tegen je gezegd dat niet speciaal aardig is. Later denk je er nog eens over na en je gaat piekeren over wat die persoon nu precies met die opmerking bedoelde. Tijdens dat piekeren verandert je mening over die persoon, en veranderen je gevoelens voor die persoon, en niet ten goede. Als je voordat je die gevoelens verder laat ontwikkelen er voor kiest om met dat gepieker te stoppen, dan bespaart je dat veel onnodige en negatieve gevoelens.

Leg de aandacht op het positieve

Volgens deze neuropsycholoog reageren mensen veel sterker op negatieve gebeurtenissen, dan op positieve gebeurtenissen. Maar die neiging kan je veranderen door te proberen om je meer te richten op positieve gebeurtenissen, hoe klein en onbetekenend ze ook zijn, en al duren ze minder dan een minuut. Probeer het geluksgevoel dat die gebeurtenissen teweeg brengen, zo lang mogelijk vast te houden en er van te genieten. Het helpt je ook om te relativeren. Want ook al zijn er op dat moment nog zo veel nare dingen in je leven, je kunt altijd nog wel iets bedenken waar je wel blij mee bent. Dat helpt je om niet bitter te worden en niet vast te blijven zitten in het idee dan alles alleen maar vervelend en negatief is.

Wees dankbaar

Het klinkt misschien een beetje als een zin uit de bijbel, maar dankbare mensen zijn aantoonbaar gelukkiger. Mensen die dagelijks één of meerdere dingen bedenken waar ze dankbaar voor zijn, vergroten daarmee hun eigen gevoel van welzijn.

Oefen jezelf in vergeving

Niet altijd makkelijk, maar vooral goed voor jezelf, is het vergeven van anderen. Als je mensen iets kwalijk neemt of gebeurtenissen in het verleden niet kunt vergeten, dan is dat schadelijk voor je eigen gezondheid. Laat het los, vergeef mensen die je iets hebben aangedaan, niet voor die andere mensen, maar vooral voor jezelf.

Zoek de rust in jezelf

Mensen die regelmatig mindfulness beoefenen of mediteren blijken weerbaarder te zijn op mentaal gebied. Ze zijn in staat om het constante ‘gekwebbel’ in hun eigen hoofd stil te leggen en de rust in zichzelf te vinden. Na verloop van tijd laten mensen die langere tijd meditatie beoefenen zich minder snel van hun stuk brengen door gebeurtenissen van buitenaf en daardoor wordt je stemming positiever en gelijkmatiger.

Gun jezelf geluk

Maak tijd vrij om dingen te doen die je graag wilt doen. Stel ze niet uit omdat je op dit moment te druk bent met je werk of te moe bent of wacht op betere tijden.