Als steeds meer mensen om je heen griep krijgen, dan weet je het al. De kans is groot dat jij het dan ook krijgt. Kan je griep voorkomen? Wat kan je doen?

Om de kans op griep zo klein mogelijk te maken, kun je eigenlijk twee dingen doen: De kans op besmetting zo klein mogelijk houden en zorgen dat je immuunsysteem zo sterk mogelijk is.

 

Tips om besmetting te voorkomen

 

besmetting griep voorkomenWas je handen

Dat blijft nog steeds één van de meest effectieve manieren om griep te voorkomen. Je handen wassen als je in openbare gelegenheden bent geweest of mensen de hand hebt geschud. Handen goed wassen met zeep en goed afspoelen en bij het uitdraaien van de kraan en aanraken van de deurknop eigenlijk een tissue gebruiken.

Niet op je nagels bijten

Als je de gewoonte hebt om op je nagels te bijten, doe dat dan maar liever niet als er op dat moment veel griep en verkoudheid voorkomt. Bacteriën verzamelen zich makkelijk onder je nagels en vermenigvuldigen zich daar.

Niet met je handen aan je gezicht

Probeer zo min mogelijk met je handen je gezicht aan te raken. In het bijzonder je neus en je mond. Dat zijn toch de openingen waardoor bacteriën en virussen je lichaam binnen gaan en je besmetten.

Opletten bij winkelen

Winkelen in tijden van griep biedt extra uitdagingen. Ten eerste zijn handvaten van boodschappenkarretjes een bron van besmetting, net als pinapparaten en geld. Gebruik je altijd dezelfde tas en portemonnee dan heb je kans dat je jezelf telkens opnieuw besmet als je die weer oppakt en aanraakt. Een leren tas of plastic tas is in dit geval een betere optie dan een stoffen tas. Deze kun je makkelijker even schoonmaken. Ook een flesje reinigingsgel of reinigingsdoekjes kunnen je in dit geval helpen.

Vermijd gezamenlijke voeding

Laat voeding als bakjes pinda’s of zoutjes, hapjes bij de supermarkt, pepermuntjes bij een restaurant maar even voor wat ze zijn als je griep wilt voorkomen. De kans op besmetting van voedsel waar iedereen met zijn handen aan zit is groot.

Blijf uit de buurt

Blijf uit de buurt van mensen die zichtbaar verkouden of grieperig zijn. Door niezen en hoesten worden virussen en bacteriën verspreid door de lucht. En probeer die maar eens te vermijden.

 

Tips om je immuunsysteem te versterken

 

voeding om griep te voorkomen

Don’t worry, be happy

Uit onderzoek is gebleken dat mensen met een positieve instelling een sterker immuunsysteem hebben.

Voldoende slapen

Voldoende slapen is altijd belangrijk, maar zeker als je je niet helemaal fit voelt. Als je moe bent is je lichaam niet in staat om optimaal te vechten tegen aan vallen van virussen of bacteriën.

Blijf bewegen

Regelmatig bewegen of sporten versterkt je immuunsysteem. Juist in de winter is dat minder gemakkelijk en aantrekkelijk.

Bouw je weerstand op met voeding

Last but not least, je voeding. De winter is ook niet het beste seizoen voor fruit en groenten, maar daar moet je je niet door laten weerhouden. Wil je griep voorkomen dan zorg je voor een dagelijkse portie kleurige groenten en fruit. Kies groenten als broccoli, spruitjes, groene koel, zoete aardappel en prei. Ook diepvriesgroenten en fruit zijn een prima alternatief.
De beste en belangrijkste vitamines en mineralen voor je immuunsysteem zijn vitamine A, C, B6, D, E, foliumzuur, ijzer selenium en zink. En dit is de voeding waar je ze in vindt:

Vitamine A vind je in: wortelen, zoete aardappel, pompoen, cantaloupe meloen

Vitamine B6 vind je in:  tonijn, kip en bananen

Vitamine C vind je in: groene bladgroenten, kiwi’s, paprika en citrusgroenten

Vitamine D vind je in vette vis, melk, eieren en champignons

Vitamine E vind je in amandelen en spinazie

Foliumzuur vind je in ontbijtgranen, groene bladgroenten en linzen

IJzer vind je in bonen, broccoli, boerenkool, vlees en garnalen

Selenium vind je in paranoten, tonijn en sardines

Zink zit in cashew noten, kip