Verhoog je metabolisme, versnel je stofwisseling.

Ook in rusttoestand verbrand je calorieën. Hoeveel calorieën je verbrandt, is voor iedereen verschillend.

Basaal metabolisme

Het aantal calorieën dat je verbrandt in rusttoestand heet ook wel basaal metabolisme, stofwisseling of grondstofwisseling en wordt gemeten of uitgedrukt in BMR (Basal metabolic rate).

Bereken je BMR hier

Welke factoren spelen een rol?

Het stofwisselingsproces is een verzameling van chemische reacties in je lichaam waarbij voeding wordt afgebroken en omgezet in energie. Hierbij spelen meerdere factoren een rol. Sommige factoren kun je beïnvloeden, andere niet.

 

Niet te beïnvloeden zijn:

Geslacht

Mannen hebben meer spiermassa en een lager vetpercentage. Het kost meer energie om spieren in stand te houden dan vet.

Leeftijd

Jonge kinderen vernieuwen de cellen zich sneller. Hier is energie voor nodig. Naarmate je ouder wordt neemt je BMR af.

Lengte

Een langer persoon heeft meer oppervlakte dat verwarmd.

Hormoonhuishouding

De schildklier speelt een grote rol bij de stofwisseling. Ook de hoeveelheid adrenaline is van invloed. Bij vrouwen neemt het BMR af voor de eisprong en de menstruatie. In de overgang wordt de BMR ook lager. Een hoog niveau aan stresshormonen verhoogt de BMR

Erfelijke aanleg

De één heeft van nature een snellere stofwisseling dan de ander.

 

Waar heb je wel invloed op?

 

Beweging

Dit werkt op twee manieren. Ten eerste verhoog je je metabolisme tijdelijk terwijl je traint tot enkele uren erna. Als gevolg van de lichaamsbeweging bouw je spiermassa op. Hierdoor verbrand je ook in rust meer.

Activiteit

Hard werken, gewoon druk bezig zijn, lichamelijk maar ook geestelijk verbrandt calorieën.

Verhouding vet-spieren

Spiercellen vragen meer energie om in stand gehouden te worden dan vetcellen. Dus hoe meer spieren des je hoger je metabolisme is.

Voeding

Eet gezond en eet voldoende. Het grootste misverstand is dat je afvalt als je te weinig calorieën gebruikt. Als je lange tijd te weinig eet, past je lichaam zich aan. Je metabolisme wordt steeds trager.

Stimulerende middelen

Na het gebruiken van cafeïne en nicotine verhoogt je BMR tijdelijk. Bij roken wegen de voordelen overigens niet tegen de nadelen op.

Temperatuur

Bij lagere temperaturen moet je lichaam harder werken om het warm te houden. Hierdoor verhoogt je BMR.

 

Algemene tips

 

Vergeet het ontbijt niet

Als je niet ontbijt, betekent dit dat je je lichaam lange zonder voedsel laat. Als reactie hierop vertraagt je metabolisme en slaat je lichaam vet op.

Lees ook: redenen om het ontbijt niet over te slaan

Eet vaker, maar weinig

Eet drie kleine maaltijden en neem drie maal per dag een gezond tussendoortje. Sla geen maaltijden over. Door regelmatig te eten zorg je dat je metabolisme actief en efficient blijft. De calorieën worden direct verbrand en niet opgeslagen.

Lees ook zes keer eten

Uitgebalanceerd dieet

Het is belangrijk dat wat je eet voldoende bouwstoffen bevat. Je stofwisseling heeft om optimaal te functioneren de nodige vitamines en mineralen nodig. Ook het ontbreken van bepaalde vitamines of mineralen kan je metabolisme vertragen.

Drink voldoende

In het bijzonder voldoende water. Je stofwisseling heeft voldoende vocht nodig voor het aan- en afvoeren van afvalstoffen en zorgt ervoor dat je organen optimaal functioneren.