Iedereen weet het, je hebt vitaminen nodig om gezond te blijven en je goed te voelen. Maar hoe krijg je nu de meeste vitaminen uit je voeding in je lichaam?

 

Voeding en vitaminen

Voeding als groenten, fruit, vlees en brood bevatten veel vitaminen. Dat wil niet zeggen dat je al die vitaminen ook binnen krijgt. Je kunt er van uit gaan dat door het blootstellen aan lucht, licht, water en warmte het vitaminegehalte van je voeding achteruit gaat. Het is dus heel belangrijk om de voeding op de juiste manier bewaren, behandelen en bereiden.

 

Bewaren

  1. Door groenten en fruit te bewaren, verlies je vitaminen. Het is dus het beste om groenten en fruit zo vers mogelijk te eten. Sla er dus niet te veel van in.
  2. Wil je groenten langer dan een paar dagen bewaren dan zijn producten uit de diepvries vaak een beter alternatief.
  3. Voor het behoud van vitaminen kun je groenten en fruit het beste koel bewaren.
  4. Je ziet weinig melk meer in glazen flessen en dat is beter ook. Door blootstelling aan licht verminderd het aantal vitaminen. Dat geldt ook voor brood. Brood kun je het beste in een papieren zak in het donker bewaren.

 

Bereiden

  1. Spoel groenten af om ze te wassen maar laat ze niet in water staan weken. Vitamine B en C lossen op in het water.
  2. Kook groenten zo kort mogelijk en in zo weinig mogelijk water.
  3. Na rauwe groenten bevatten gestoomde en geblancheerde groenten nog de meeste vitaminen. Dat komt omdat gestoomde groenten niet in water bereid worden en geblancheerde groenten maar heel kort in het water blijven. Kort roerbakken is ook een redelijk alternatief.
  4. Maak salades zo kort mogelijk van tevoren klaar. Als je gesneden groenten en ook fruit laat staan verlies je vitaminen.
  5. Bedenk bij het schoonmaken van sla dat de dikkere buitenste bladeren meer vitaminen en voedingsstoffen bevatten dan de binnenste zachte bladeren. Dat geldt ook voor de blaadjes van de broccoli die meer vitaminen bevatten dan de roosjes en de stelen.
  6. Snij groenten en fruit met een scherp mes. Vitamine C gaat verloren als je weefsel van groenten en fruit beschadigt.
  7. Bij het koken van groenten lossen veel vitaminen op in het water. Je kunt het vocht gebruiken voor b.v. sauzen of soepen.
  8. Met koken in koperen pannen verlies je vitamine B11 (foliumzuur), vitamine C en E.