Fit in 15 is de bestseller van Joe Wicks, The Body Coach.

De ondertitel van het boek is Fit en Healthy met 15 minuten, gerechten en work-outs.

Dat is natuurlijk iets dat iedereen graag wil: een strak en fit lichaam zonder daar al te veel tijd en moeite in te steken. En 15 minuten is voor iedereen te doen. Bovendien is het niet nodig om calorieën te tellen.

fitin15kHoe werkt het?

Hoe kan je dat fit in 15 minuten bereiken? Volgens Joe Wicks door meer te eten en minder te sporten. Je krijgt daarom in het boek 100 recepten. Koolhydraat-arme recepten voor rustdagen, recepten met koolhydraten voor na het sporten en snacks voor tussendoor. Daarnaast gaat het om oefeningen doen. Dit zijn cardio-oefeningen die je gewoon thuis kan doen, gebaseerd op de High Intensity Interval Training (HIIT). Door die oefeningen verbrand je vet en bouw je spiermassa op.

Over de recepten

De recepten in dit boek zien er heel smakelijk uit. Bij de koolhydraatarme gerechten staan veel gerechten met ingrediënten als zalm, kip, kalkoen, Griekse yoghurt, eieren en groenten.

Bij de koolhydraat boosters worden wat meer ingrediënten gebruikt zoals bijvoorbeeld: vis, rundvlees, noedels, broodjes, pasta, rijst en wraps.

In het laatste deel krijg je recepten voor de lekkere trek. Lekkere hartige snack ideetjes maar ook zoete traktaties.

Suiker wordt in het boek niet gebruikt. Wel af en toe wat honing.

Over de oefeningen

De oefeningen zijn gebaseerd op HIIT, high intensity interval training. Er staan twee workouts in het boek. In zonder gewichten en 1 met dumbbells. Het zijn oefeningen die je overal kan doen. Een warming up en cooling down horen daar wel bij, maar dat staat ook in het boek. Het zijn wel vrij intensieve oefeningen, maar omdat je telkens 20 seconden oefeningen doet en 40 seconden rust, is het goed te doen. Bovendien kan je langzaam opbouwen. Bij de tweede serie oefeningen 30 seconden oefenen en 45 seconden rust. Aangeraden wordt om de oefeningen allebei twee maal te doen. Dat zijn dus 4 oefenrondes per week.

Over het boek

Wat me aanspreekt in dit boek, is dat er veel recepten instaan waarmee je bij een gemiddeld gezin goed aan kan komen en dat er vooral ‘normale’ ingrediënten worden gebruikt. Je hoeft er niet voor naar natuurvoedingswinkels om op zoek te gaan naar allerlei zaden of andere exotische ingrediënten. Er staan ook veel recepten in waar je ook kinderen een plezier mee zal doen. Zoals ‘de grote sappige gehaktballen met pasta’ bijvoorbeeld.

Grappig is het laatste hoofdstuk met resultaten. Foto’s en beschrijvingen van mensen die het plan hebben gevolgd. en hun resultaten na een bepaalde periode. Foto’s in ondergoed dus je kan goed zien waar het vet verdwenen is en soms ook waar er buikspieren voor in de plaats zijn gekomen. Als dat geen motivatie is…