De trend is gezond. En dat is te merken. Ook aan de spullen die we opgestuurd krijgen om uit te proberen. Zoals dit keer 3 superfoods.

Van Superfood Centre kregen we drie producten opgestuurd om eens uit te proberen: gojibessen, rauwe cacao en gepeld hennepzaad. Met de eerste twee wist ik wel wat te doen. Alleen hennepzaad had ik nog niet eerder geprobeerd.

goOntbijtmix met  Gojibessen

Goji bessen zijn de vruchten van de struik die hier bekend is als Rode mispel. De bessen worden in China al eeuwenlang gegeten vanwege hun gezondheidseffecten. De bessen zijn rijk aan vitamines en mineralen waaronder vitamine A, B, C, ijzer en calcium. De bessen doen iets aan rozijnen denken smaken, maar minder zoet en ze hebben een iets bittere nasmaak. Je kunt de gojibessen in verschillende gerechten gebruiken: in smoothies, meebakken in muffins, wat bessen door de salade doen en zoals hier onder in een ontbijtmix in yoghurt.

Regelmatig ontbijt ik met yoghurt en een mix van pompoenpitten, gedroogde cranberries en hazelnoten en/of walnoten. De Gojibessen maken deze mix nog gezonder en ze smaken er prima bij.

Rauwe cacao

cacNog een superfood is rauwe cacao. Cacao wordt gemaakt van de boon van de cacaoplant. Rauwe cacao is zo gezond omdat het per gram de meeste anti-oxidanten van alle voedingsmiddelen bevat. Het verschil  met gewone cacao is dat de cacaobonen voor de  rauwe cacao niet verhit worden boven de 42 graden C. Door verhitting gaat een deel van de gezonde stoffen verloren. Mijn eerste idee was om er brownies van te bakken. Maar bij nader inzien is dat toch niet zo’n goed idee. Door het verhitten zouden dan veel van de gezonde stoffen verloren gaan en dat is zonde. Wat dan? Chocolade mousse lijkt me wel wat. Na wat googelen vind ik allemaal recepten waarbij de slagroom vervangen is door een avocado en een rijpe banaan. Die banaan laat ik weg maar die avocado vind ik wel een goed idee.

Ik mix het vruchtvlees van 1 rijpe avocado met 2 volle eetlepels rauwe cacao, een scheutje koffieroom en 2 eetlepels palmsuiker. Het resultaat is verrassend. Niet zo glad als met echte slagroom, maar de smaak is prima. En dat het dan ook nog eens gezond is…

salade met gepeld hennepzaad

Salade met hennepzaad

henDan het hennepzaad. Gepeld hennepzaad staat op het zakje. Hennepzaad is zo gezond vanwege de grote hoeveelheden proteïnen, alle essentiële aminozuren en verzadigde vetzuren in precies de goede verhouding van omega-3,-6 en -9. Daarnaast is hennepzaad ook rijk aan vitamines en mineralen. Je kunt hennepzaad gebruiken in smoothies, ontbijtmixen en het is zelfs heel smakelijk om zo te eten. Het smaakt nootachtig en lijkt me heerlijk om een salade van te maken.

Ik heb daarvoor twee tomaten in stukjes gesneden, een sjalotje fijngesneden, een halve avocado in stukjes, een paar radijsjes in stukjes en verse peterselie en verse bieslook gehakt. Alles gemengd met 3 eetlepels hennepzaad. Een dressing gemaakt van limoensap, olijfolie, mosterd en een druppeltje honing. En dan heb je dus echt een heerlijke salade en supergezond ook nog eens. Lekker als lunch of als bijgerecht bij vis of vlees.