In allerlei richtlijnen voor een gezonde levensstijl wordt aangeraden om een half uur per dag te bewegen.

Een half uur bewegen is ook prima om de algemene gezondheid op peil te houden, maar onvoldoende voor als je wilt afvallen of op gewicht wilt blijven.

Afvallen door bewegen

Als je beweegt met als doel om af te vallen dan is een half uur trainen per dag niet genoeg. Dat heeft een onderzoek uitgewezen, uitgevoerd door de Universiteit van Pittsburgh. De resultaten gaven aan dat 55 minuten bewegen per dag, 5 dagen in de week, minimaal nodig is om 10% van je gewicht kwijt te raken en dat zo te houden.

Combinatie calorieën en bewegen

Als je wilt afvallen, dan geeft een combinatie van minder eten en voldoende bewegen de grootste kans op succes. Afvallen lukt in de meeste geval wel. Maar het blijkt voor de meeste mensen een stuk moeilijker om na het afvallen op een goed gewicht te blijven. De kans dat ze na verloop van tijd opnieuw aankomen is groot. De laatste onderzoeken wijzen uit dat het belang van meer bewegen daarin veel belangrijker is dan altijd werd gedacht.  Dat meer bewegen moet geen tijdelijke oplossing zijn, maar daarvoor is een blijvende lifestyle verandering nodig.

afvallen door bewegen

Onderzoek

Er is voldoende onderzoek dat het belang van beweging bij het in stand houden van een goed gewicht aantoont.  Bij dit onderzoek werd een groep van vrouwen met overgewicht over een periode van vier jaar gevolgd. Ze mochten allemaal niet meer dan 1200 tot 1500 calorieën per dag gebruiken. De vrouwen werden ingedeeld in vier categorieën van bewegen die verschilden wat betreft de duur en de intensiteit.

Na zes maanden hadden de vrouwen in alle vier de groepen 10% van hun gewicht verloren. Alleen de vrouwen die dit ook in stand konden houden, waren vrouwen die gemiddeld 275 minuten per week aan lichaamsbeweging deden.

Matige inspanning

Matige inspanning is voldoende. Matige inspanning is alles waar je sneller door gaat ademen, maar nog gewoon kunt blijven praten. Dat kan dus een stevige wandeling zijn, een stuk fietsen, of eens even flink werken in de tuin.