Redenen om meer knoflook te eten, vooral in de de herfst en winter.

Knoflook kan meer voor je doen dan je gerecht op smaak brengen en vampieren te verjagen. Je kunt gerust zeggen dat knoflook in het rijtje superfoods thuishoort. Knoflook levert heel veel voedingsstoffen, weinig calorieën en helaas ook een doordringende knoflookgeur.

knoflookteentjeJe kunt natuurlijk meer knoflook aan je menu toevoegen. Volgens de Universiteit van Maryland kan een volwassen persoon zonder problemen tot vier teentjes knoflook per dag eten. Maar knoflook wordt niet voor niets de stinkende roos genoemd. Je kan daarom ook voor een knoflooksupplement kiezen, als je niet altijd naar knoflook wilt ruiken. Een andere reden om voor een supplement te kiezen is dat de werkzame stof allicine door verhitting snel achteruit gaat.

1. Knoflook helpt tegen verkoudheid

Knoflook, of beter gezegd, de stof allicine in knoflook kan helpen in de strijd tegen verkoudheidsvirussen. Dit onderzoek toonde aan dat bij een groep mensen die dagelijks een dosis knoflook of knoflooksupplement namen, het aantal verkoudheden met 63% afnam in vergelijking met de groep die geen knoflook gebruikte. Bovendien werd de duur van de verkoudheid verkort tot 1,5 dag in vergelijking met 5 dagen in de groep zonder knoflook. Wel de moeite waard dus om in de herfst en winter je knoflookgebruik op te voeren.

2. Knoflook helpt bij acne

Je komt knoflook niet vaak tegen op de ingrediëntenlijst van middeltjes tegen acne. Toch kan knoflook je helpen om puistjes te voorkomen. De werkzame stof in knoflook, allicine werkt bacteriedodend. Bij het snijden van knoflook worden zwavelzuurverbindingen gevormd en die gaan de strijd aan met vrije radicalen en zijn daarom nuttig bij de behandeling van littekens van bijvoorbeeld acne maar ook andere huidaandoeningen.

3. Helpt tegen haaruitval

Je hoofd met knoflook insmeren helpt tegen haaruitval. De zwavelverbindingen bevatten keratine, een eiwit waar je haar ook uit bestaat. Dat bevordert haargroei en versterkt het haar. Een onderzoek gepubliceerd in het Indiase Journal of Dermatology, Venereology and Leprology toonde aan dat de behandeling van de hoofdhuid met knoflook helpt om haaruitval tegen te gaan en ook het grijs worden van het haar kan uitstellen. Hiervoor kan je knoflook uitpersen en het mengen met honing of teentjes knoflook een week lang in een afgesloten potje met olijfolie doen. Het is het beste om het mengsel voor je gaat slapen aan te brengen en daarover een plastic kapje te doen en er mee te gaan slapen. Op internet zijn vind je veel mensen die dit doen. Ben wel benieuwd of je de geur de volgende dag nog kwijt kan raken.

4. Knoflook verlaagt de bloeddruk

Dagelijks een knoflooksupplement nemen, kan je helpen om je bloeddruk te reguleren. De werkzame stoffen in knoflook werken in sommige gevallen zelfs net zo goed als bloeddrukverlagende medicijnen zo was de uitkomst van een onderzoek in 2013. Uit dit onderzoek bleek dat 600-1200 mg knoflookextract even effectief was als het bloeddrukverlagende medicijn atenolol. Gedacht wordt dat de grote hoeveelheid zwavelhoudende moleculen in knoflook de spieren ontspannen en dat als gevolg daarvan de bloedvaten verwijden.

5. Knoflook beschermt tegen hart- en vaatziekten

Knoflook verlaagt het LDL, dat is het slechte cholesterol. Dit onderzoek toonde aan dat knoflook het cholesterol gehalte bij mensen met verhoogde waarden, liet dalen. Dat komt omdat door knoflook de activiteit van het cholesterol producerende enzym in de lever afneemt. Knoflook supplementen kunnen bovendien je lichaam helpen om bloedstolsel op te lossen die anders problemen van hart en vaten kunnen veroorzaken.

6. Knoflook verbetert lichamelijke prestaties

Knoflook kan je lichamelijke prestaties verbeteren en vermoeidheid door sporten doen afnemen. Ook de lichamelijke prestaties van mensen met hartaandoeningen verbeterden volgens dit onderzoek nadat ze zes weken knoflookolie hadden genomen. De maximale hartslag nam af met 12% terwijl het uithoudingsvermogen op de loopband toenam.

7. Knoflook zorgt voor sterke botten

De geurige smaakmaker gaat verzuring van het lichaam tegen en bevat een aantal stoffen die de botten versterken. Mineralen als zink, mangaan, vitamine B6 en vitamine C helpen daarbij. Vooral mangaan is belangrijk omdat het zorgt voor de aanmaak van botten en botweefsels en de calcium opname bevordert. Knoflook helpt daarom ook bij botverlies bij vrouwen door de afname van oestrogeen. Deze studie toonde aan dat knoflookolie hielp bij het in stand houden van botten in knaagdieren bij veranderende hormoonspiegels.