Op sommigen, waaronder ik, hebben drop, chocola en koekjes een onweerstaanbare aantrekkingskracht.

Als ik weet dat er een zak drop in de kast ligt, dan kan ik er niet voorbij lopen zonder een handje te pakken. Het is ook allemaal erg lekker. Maar al die suiker en snelle koolhydraten zijn niet goed voor je. En zeg nou zelf, als je je weer eens te buiten bent gegaan aan een pak koekjes of andere suikerbommen, dan voel je je daarna vaak niet lekker. Zowel geestelijk als lichamelijk.

Waarom is het dan zo moeilijk vol te houden als je besluit dat je minder of niet wilt snoepen? Dat heeft verschillende redenen. Ten eerste is bij veel mensen de troostende en belonende werking van zoetigheid aangeleerd. Wie kreeg er als kind geen snoepje als beloning, troost of bij feestelijke gelegenheden? Ten tweede werkt suiker verslavend. Het geeft maar even voldoening en dan wil je meer.

Tips tegen lekkere trek

Bijna niemand lukt het om alleen op wilskracht minder te snoepen. Misschien helpen deze tips tegen lekker trek.

1. Haal het niet in huis

Als je geen snoep en andere snacks in huis hebt, is de helft al gewonnen. Je zult zien dat als je dan trek hebt, je op zoek gaat naar gezondere alternatieven.

2. Combineer proteïnen met vetten

Begin de dag met een ontbijt dat rijk is aan proteïnen, gecombineerd met gezonde vetten en bij voorkeur wat groenten en fruit. Een paar voorbeelden:

  • yoghurt met pompoenpitten, walnoten en fruit
  • een omelet met groenten en kruiden
  • een smoothie met fruit, groenten, avocado en een eetlepel lijnzaad

Probeer ook aan andere maaltijden proteïnen en vet toe te voegen. Dit zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel langer stabiel blijft en dat je minder snel weer trek krijgt.

3. Drink als je trek hebt

Als je weer eens trek hebt in zoetigheid probeer dan eerst eens wat te drinken. Veel water drinken is altijd een goed idee, of ga voor water met citroensap of water met een theelepel appelazijn. Azijn helpt de bloedsuikerspiegel te stabiliseren en dat zal je helpen je eetlust te onderdrukken. Maar ook thee met een fruitsmaakje of kaneelthee of vanillethee kunnen helpen.

4. Neem een supplement

Er zijn een paar supplementen die kunnen helpen om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden waardoor je minder behoefte hebt aan tussendoortjes. Supplementen die kunnen helpen zijn omega-3, vitamine D, zink, chroom, vitamine B3 en magnesium.

5. Neem L-glutamine

Neem het aminozuur L-glutamine. L-glutamine is een supplement waarvan je dagelijks 3-4 keer 500 mg kunt nemen. Dit aminozuur brengt je hersenen tot rust en staat erom bekend dat het de behoefte aan koolhydraten vermindert.

6. Ga bewegen

Als je weer eens een moment hebt dat de zoetigheid trekt, ga dan eens bewegen. Een stukje wandelen of fietsen bij voorkeur buiten. Bewegen heeft een paar voordelen. Je bent uit de buurt van waar de verleiding is, je verbrandt calorieën en door het bewegen komen er endorfines of gelukshormonen vrij in je hersenen waardoor je behoefte aan snaaien afneemt.

7. Voedzame maaltijden

Goed en regelmatig eten is natuurlijk belangrijk in de strijd tegen ongezonde tussendoortjes. Tenminste drie maaltijden en drie keer een gezond tussendoortje met zo veel mogelijk natuurlijke en onbewerkte producten. Op die manier voorkom je dat je bloedsuikerspiegel gaat pieken en dalen waardoor je juist weer lekkere trek krijgt.

8. Slaap voldoende

Als je moe bent krijgt je lichaam meer signalen om die energie aan te vullen en dan grijp je snel naar snacks of zoetigheid. Voldoende slaap voorkomt dat.

9. Snoep een stukje pure chocolade

Een stukje pure chocolade helpt je behoefte aan zoet te bevredigen en is niet ongezond. Neem wel chocolade met een zo hoog mogelijk cacaogehalte en eet er niet te veel van. Combineer het met appel of noten voor een gezond tussendoortje.

10. Blijf weg van kunstmatige zoetstoffen

Deze hebben vaak dezelfde uitwerking op de hersenen als gewone suikers, namelijk dat je snel erna weer meer wil.