rubriek.nl | contact | adverteren | disclaimer |    

sportschool trainings programmaSPORTSCHOOL- PROGRAMMA

Net als met diëten, geloof ik ook wat training betreft gewoon in de basisdingen die werken, maar waar je wel wat voor moet doen.

 

 

Je kunt je figuur maar op één manier veranderen, door lichaamsvet kwijt te raken en wat spiermassa op te bouwen. Het dieet is daarbij een belangrijke pilaar, maar daar heb ik het de vorige keer al over gehad.

 

Elke sport is geschikt

Bijna elke tak van sport is geschikt om de conditie te verbeteren en wat meer calorieën te verbranden, maar om gericht spiermassa aan te zetten is weerstandstraining onovertroffen. Gebruik daarom de cardiotraining of je eigen sport (voetbal, zwemmen, hardlopen, volleybal of wat dan ook) voor de conditie en vetverbranding en de weerstandstraining voor de stevigheid en het model.

 

Splits cardio en gewichttraining

Als je alleen op een sportschool traint, splits dan je cardio van de gewichttraining, maar als daar geen tijd voor is, begin dan altijd met de gewichten en dan pas met de cardio. Bijna altijd zie ik mensen het precies andersom doen, ze staan ruim een half uur fanatiek op de loopband en zijn dan zo moe dat ze de weerstandstraining afraffelen.

 

Weinig resultaat?

De reden waarom de meeste mensen zo weinig resultaat boeken met weerstandstraining is simpel, ze trainen veel te licht. Dat is vaak de schuld van de instructeurs die bang zijn de mensen weg te jagen, maar ook van de mensen zelf die onwetend zijn. “Ik wil niet te gespierd worden, hoor,” zegt zo’n te dikke huisvrouw dan na één training en ze meent het ook nog.

Ik zie mensen met zulke lullige gewichtjes trainen dat ik denk, “ga lekker vissen of dammen, dan doe je nog meer. Onder het oefenen kunnen ze rustig praten met de buurvrouw of ze gebruiken doodleuk hetzelfde gewicht voor een rugoefening als waar ze net een heel klein spiergroepje als de schouders mee deden.

 

Progressieve weerstandstraining

De officiële benaming is “progressieve weerstandstraining” waarbij het de bedoeling is steeds net iets meer te doen dan je lichaam gewend is, zodat dit zich aanpast door wat in kracht en spiermassa toe te nemen. Door steeds hetzelfde gewicht te gebruiken is die prikkel snel verdwenen en kun je trainen tot Sint Juttemis.

 

Juiste volgorde

Ook de volgorde waarop ik mensen zie trainen is meestal nergens op gebaseerd. Eerst de grote samengestelde spieren, dan pas de kleine spiergroepjes die geïsoleerd kunnen worden, als dat niet goed gebeurt is ook nu de meeste tijd gewoon verspilde tijd. Eis dus van de instructeur wat meer dan een flauw basisschemaatje, eis resultaten! Je betaalt er toch voor!

 

© Harry de Jonge

 

thuis trainen

je billen trainen

je borstspieren trainen

je buikspieren trainen

oefeningen voor een platte buik

pushups zijn een graadmeter voor je conditie



 

volg rubriek op facebook volg rubriek op twitter rss feed rubriek
pak je probleemgebieden aan
   

doen: trainen met gewichten

   

bilspieren trainen

   

kan je dik worden van fruit?

   

plaatselijk afvallen

 
   

alle rubrieken

alle onderwerpen fitness

sitemap

nieuwsbrief

prijsvragen

forum

 
 
1.

Lijst met superfoods

2.

Geld besparen

3.

Wat doe je tegen keelpijn?

4.

Hoe kook je een ei?

5.

Trend kapsels

 
 
 

MAKEUP

Eyes Lips Face