Generalist of specialist?

Hoe Bonprix en Zalando de markt veroverden

Verborgen kampioenen was de term die eind vorige eeuw door een Duitser bedacht werd voor succesvolle bedrijven in het middensegment. De genoemde bedrijven werden ongekend populair en maakten al snel een miljoenen- of zelfs een miljardenomzet. Zalando kwam zelfs op de aandelenmarkt terecht. Hoe deden ze dat nu? Was het door te generaliseren of juist door specialisme? We nemen dit soort bedrijven even onder de loep.

marktleider

Hoe wordt een middelgroot bedrijf een succesvolle onderneming?

Goed voorbeeld doet goed volgen, dat weet iedereen. Het is ook geen schande om een goede tactiek over te nemen. De meest succesvolle bedrijven zijn vaak gebaseerd op een ander succesvol bedrijf. Diverse strategieën worden afgekeken en ingevoerd. Wat we bij een bedrijf als Zalando of Bonprix ook zien, is dat het wordt uitgebreid naar het buitenland, maar zich wel aanpast aan de lokale markt. Het is altijd belangrijk om je consument te kennen. Waar is de meeste vraag naar en wat sluit aan bij de wensen van de klant? Dit verschilt per land en het is dan ook belangrijk om gedegen marktonderzoek te doen in het land waarnaartoe je uit zou willen breiden. Wees niet bang om aandelen te verkopen. Het is belangrijk dat er veel geld in een onderneming gepompt wordt, wanneer je voor een grotere opzet gaat. Aandelen verkopen is dan een veelgebruikte manier. De aandeelhouders hebben belang bij het bedrijf en zorgen niet alleen voor geld, maar zullen het ook promoten. Wanneer het betreffende bedrijf een flinke beursgang maakt, zal het de aandeelhouders een fijne zakcent of zelfs een flink pensioen opleveren.

Maak naam en blijf vernieuwen

Natuurlijk gaat het niet alleen maar om strategie en voldoende financiële middelen. Wanneer de consument eenmaal bij jouw bedrijf gekocht heeft, moet je er ook voor zorgen dat hij bij jou blijft kopen tenslotte. Dit kan je onder andere bereiken door uitstekende campagnes op te zetten. Of het nu op tv is of in de krant, een bericht met humor blijft bijna altijd wel hangen. Wees niet bang om hier geld in te steken, want op de lange termijn betaalt het zich terug. Daarnaast blijven deze succesvolle bedrijven ook bezig met het vernieuwen en uitbreiden van hun assortiment. Hoe langer een consument klant is, hoe meer hij van je zal verlangen. Andere artikelen zorgen voor de nodige afwisseling, maar ook voor volledigheid. De consument kan meerdere zaken op dezelfde plaats aanschaffen en dit is niet alleen gemakkelijk, maar ook nog eens goedkoper. De echte succesnummers concentreren zich niet op een bepaald merk, maar bieden spullen aan in een breed segment. Zo bereik je een bredere groep consumenten. Zowel de consument met een grote portemonnee als de consument met een bescheiden budget zal op die manier in het assortiment precies dat artikel vinden waar hij naar op zoek was.

Kortom: het is niet eenvoudig om als middelgroot bedrijf een verborgen kampioen te worden, maar wanneer de intentie er is, zijn er zeker vele mogelijkheden. Er zijn diverse wegen die naar Rome leiden en dat geldt ook voor succesvolle middelgrote bedrijven.