nu kopen later betalen

Betaal nu de helft…

Koop een nieuwe auto en betaal de helft nu en de andere helft over twee jaar. Rentevrij. Tegen nul procent rente. Maar pas op: lenen kost geld!

Ik ben financieel adviseur. En autoliefhebber. En waarschijnlijk ook een beetje naïef. Want ik snap niet, waarom er bij bovenstaande aanbieding (betaal nu de helft en de andere helft rentevrij over twee jaar) een waarschuwing “let op! Geld lenen kost geld” staat afgebeeld. Die met dat mannetje met dat euro blok aan zijn been.

Wat wordt er dan geleend?

Er wordt toch niets geleend? De ene helft betaal je nu. Of, zegt de sluwe verkoper, die betaal je met gesloten beurs door je huidige auto in te ruilen. En voor de rest krijg je geen geld in handen, dat je ooit moet terugbetalen. En als je de andere helft rentevrij mag voldoen, is ook van een lening geen sprake, dacht ik zo. Ezel.

Nu niet en straks ook niet

Niets is minder waar, zo werd mij desgevraagd uitgelegd. Want een groot deel van de mensen, dat op dit mooie aanbod in gaat, kan zich – net als ik – momenteel geen nieuwe auto veroorloven. Nu hebben ze het geld niet (vandaar de inruilactie) en over twee jaar ook niet. En dan slaat de dealer zijn slag. Je staat dan met je rug tegen de muur: je moet enkele duizenden euro’s op tafel leggen, want daar heb je voor getekend twee jaar terug. Maar je hebt ze niet en kan ze ook niet krijgen bij je bank, want het is crisistijd, of je huis staat onder water of je zit tijdelijk zonder werk. Er is altijd wel een reden om geen lening te krijgen als je er een nodig hebt.

Hogere rente

Maar raad eens wat: je dealer weet raad en kan je voor de helft van de cataloguswaarde een lening aanbieden, met je twee jaar oude auto als onderpand. Over de rente, die een stuk hoger ligt dan de tarieven op internet, moet je niet zeuren, want je kan toch nergens anders heen. Snap je? De dealer heeft je destijds een nieuwe auto verkocht. Kassa. en nu sluit hij een vette financiering af. Weer kassa. En de importeur was zo aardig om achter de schermen de rente over de eerste twee jaar voor jou te betalen, want jouw nieuwe autootje is voor 100 procent gefinancierd. Dat betekent dat jij pas eigenaar bent, als de laatste termijn helemaal is voldaan. En dat is, als je ingaat op het financieringsaanbod, pas in jaar acht. Tegen die tijd ben je weer toe aan een nieuwe auto en zullen er ongetwijfeld weer nieuwe aanbiedingen en acties zijn, die je verlokken. Zo blijf je in een auto rijden die bijna nieuw is maar die nooit van jou zal worden. En die je wel moet onderhouden en verzekeren. En waar jij als kentekenhouder wel de wegenbelasting voor betaalt. En daarvoor moet je worden gewaarschuwd. Vandaar die boodschap dat lenen geld kost, terwijl je (aanvankelijk) geen lening afsluit.

Extra accessoires

Sommige autoverkopers die maken het nog bonter. Die vragen hoeveel geld je extra in handen wilt hebben bij het afleveren van de nieuwe auto. Voor extra accessoires of om lekker van op vakantie te gaan. Die extra accessoires betekenen extra omzet voor de garage en dus extra provisie. En extra geld in handen betekent ook een extra hoge lening over twee jaar, want een ding is zeker, het moet allemaal worden terugbetaald.