Daphne Deckers

Uitgeverij Carrera - 320 pagina's- 2012

ISBN 9789048816675

Chicklit

daphne dekkers

Daphne Deckers is bekend als model, actrice en presentatrice. Daarnaast schrijft ze columns. Alles is zoals het zou moeten zijn is haar eerste roman.

Iris Vandenberg heeft het prima voor elkaar. Ze is eindredacteur bij een hip productiebedrijf, de liefde van haar leven Pieter heeft een goedbetaalde baan als arts en als kers op de taart is haar droomwens om kinderen te krijgen in vervulling gegaan: ze is zwanger. Ineens wordt alles anders als Pieter haar vlak na de bevalling verlaat om met een jonge collega ontwikkelingswerk in Afrika te gaan doen. Daar zit ze, bijna dertig, in een te groot huis met een baby, een kwijlende hond, zwangerschapskilo’s en flinke concurrentie op haar werk. Met hulp van haar beste vriendinnen, haar moeder en een niet onaantrekkelijke hondenuitlater probeert ze zichzelf beetje bij beetje weer op het liefdespad te krijgen, maar dat gaat niet vanzelf…

Dit is de debuutroman van Daphne Deckers, die al eerder columns schreef en gebundelde columns in boekvorm uitgaf. Alles is zoals het zou moeten zijn is een leuk boek om te lezen. Het verhaal zit goed in elkaar, leest lekker weg en het heeft humor. Iris Vandenberg is een moderne, succesvolle jonge vrouw. Ze heeft een leuke man Pieter en het enige dat nog ontbreekt is een baby. Het boek begint met de geboorte. Alleen een roze wolk ontbreekt. De situaties waarin Iris verzeilt raakt zijn vaak hilarisch. Maar er gebeuren ook dingen die niet al te realistisch en voorspelbaar zijn. Een ander minpuntje is, dat Daphne soms probeert om te grappig te zijn. Het verhaal heeft veel komische stukjes, maar sommige grappen lijken te bedacht. Als je een boek zoekt waar je wijzer van wil worden of diepgang zoekt, dan zou ik dit boek niet kiezen. Heb je gewoon zin om een licht en luchtig boek te lezen dan is dit een goede keus. Grote kans dat je het in één keer uitleest.

meer lezen

Floor Faber - Maartje Fleur

Geheimen - Freya North