420 pagina's | Prometheus | mei 2012
ISBN 9789044621846

Erotische roman

e.l. james

E.L. James is echtgenote, moeder en heeft een baan als TV executive. Ze wilde altijd al verhalen schrijven, maar heeft dat uitgesteld tot haar gezin en carrière dat toelieten.

Zoals ze zelf zegt is 50 tinten grijs een gevolg van de midlife crisis die ze doormaakt en zijn al haar fantasieën er in verwerkt.

Anastasia Steele staat op het punt om af te studeren in Engelse taal en literatuur. Als ze invalt voor haar zieke vriendin Kate en succesvol zakenman Christian Grey interviewt voor het universiteitsblad, vindt ze hem meteen aantrekkelijk maar ook intimiderend. Meer ontmoetingen volgen en er ontwikkelt zich een intense en gecompliceerde liefdesrelatie met kinky SM trekjes. 50 Tinten is een trilogie en dit is het eerste deel. '50 Shades of Grey', slaat op de vele gezichten van Christian Grey.

In het begin zou het zo maar een boek van Sophie Kinsella kunnen zijn. Naief jong meisje ontmoet aantrekkelijke, succesvolle en heel erg rijke zakenman. Met wat minder humor en wat meer seksscènes natuurlijk. Maar je zou het boek te kort doen als je zei dat het alleen daarom draait. Het is vooral een liefdesverhaal met complicaties. Anastasia, Ana genoemd door haar vrienden is slim en aantrekkelijk, maar verder een heel gewone studente met een bijbaantje en leuke vrienden. Christian Grey is dominant, een control-freak, een aparte sekuele voorkeur en heeft een verleden waar hij niet veel over los laat. Ana probeert hier in de loop van het boek achter te komen. De liefde is wederzijds, maar Christian stelt wel voorwaarden, die hij zelfs op papier zet en wil laten ondertekenen. Hij wil Ana compleet manipuleren en domineren, niet alleen op lichamelijk gebied, en zij moet zich aan zijn wensen ondewerpen. Hij haalt daarbij alles uit de kast en deinst er niet voor terug haar te straffen of te stalken. Dat klinkt misschien wat eng maar gezien het grote aantal fans van het boek en van Christian Grey valt het allemaal wel mee. Het is maar een boek, een boek dat gemakkelijk wegleest en ongewoon, sexy en spannend is. Of mannen het boek kunnen waarderen is de vraag. Ze zullen waarschijnlijk al snel een minderwaardigheidscomplex krijgen van de ongelooflijk aantrekkelijke en exorbitant rijke Christian Grey ;).

Ophef

Aanvankelijk werden van '50 shades of grey' door een kleine Australische uitgeverij 250.000 exemplaren gedrukt. Deze waren heel snel uitverkocht. Een grote Amerikaanse uitgeverij nam het over en in korte tijd zijn er alleen in Amerika ruim 3 miljoen exemplaren verkocht. In Amerika wordt het genre 'mommy porn' genoemd. Zoals altijd zijn er ook mensen die geen goed woord voor het boek overhebben. En dan gaat het niet zo zeer over de sekscènes als wel over de onderdrukking of onderwerping van de vrouw die daar plezier aan beleeft. Men is zelfs bang dat het huiselijk geweld er door zal toenemen. Zo is het boek ook besproken in de show van Dr. Oz waar hij met een panel van deskundigen over de populariteit spreekt.

Film

Universal Pictures heeft inmiddels de rechten voor verfilming gekocht en er wordt al druk gespeculeerd over wie de rollen van Anastasia en Christian moet spelen.

Het boek is 24 mei 2012 uitgekomen in het Nederlands.

Dit is Christian Grey

Meer boeken in het genre van 50 tinten grijs

meer lezen

Floor Faber - Maartje Fleur

Geheimen - Freya North

Hals over kop - Jill Mansell

Ik hou van New York - Lindsey Kelk

Kus, kus, kus - Cecily von Ziegesar

Niet verder vertellen - J. Kaufman

Wat denk je wel - Anne Dunlop

Wat spook jij uit? - Sophie Kinsella

Zijn andere vriendin - Lucy Dawson

Zoete tranen - Madeleine Wickham

Zomeravonden - Jane Green

Zwaar beproefd - Chantal van Gastel

Tips, opmerkingen, commentaar of iets toe te voegen?

blz 9 van 9
Klik hier om een bericht toe te voegen
Krikkie
Geplaatst 13 dagen geleden
Het verbaast mij dat de uitgeverij deze trilogie goed genoeg vindt om uit te geven. Ik heb wel 2 boeken gelezen. Het schrijfwerk vind ik zeer teleurstellend.. het ik verhaal vind ii minder mooi. Te veel herhaling in de zinnen, langdradig waardoor ergenis eerder opkomt dan spanning.... erotisch vind ik helaas toch niet.. geen verleiding of opwinding.. wat harlequins mij soms wel gaf. Toch lees ik omdat ik toch wil weten hoe het afloopt tussen ana en grey.. het schrijster heeft t alleen maar geluk dat uitgeverij stomweg het uitgegeven heeft en door een pakkende inleiding.. verfilming hopelijk 10x beter! Ik ben blij dat ik niet had gekocht mr van bieb geleend. Het is toch geen cent waard.