rubriek.nl | contact | adverteren | disclaimer |

HET BEEN IN DE IJSSEL

Joris van Casteren

304 pagina's - Prometheus - april 2013

Journalistieke thriller

In de zomer van 2005 vindt een visser een menselijk onderbeen in de IJssel. Jaren later is nog steeds niet bekend wie de eigenaar is van het been, dat volgens forensisch onderzoek met grote kracht is ‘afgerukt’. Joris van Casteren, gegrepen door dit raadselachtige gegeven, onderneemt in Het been in de IJssel een journalistieke pelgrimage met als doel de ware toedracht te achterhalen. Een doorbraak komt er in 2008: het dna van het been blijkt overeen te komen met dat van een vermiste Duitser, die in de winter van 2005 in Düsseldorf spoorloos is verdwenen. Zeer vermoedelijk leeft deze man niet meer, hoewel technisch bewijs daarvoor ontbreekt.

In Het been in de IJssel neemt Van Casteren ons mee op zijn waanzinnige speurtocht, die hij doorspekt met literair-filosofische bespiegelingen en verwijzingen naar het leven van deze ogenschijnlijk gewone Duitser die met zijn verdwijnen een spoor van verwarring achterliet. Joris van Casteren levert hiermee wederom een opzienbarende bijdrage aan de literaire non-fictie.

Het been in de IJssel is een boeiend boek. Een waargebeurd verhaal dat je in een of twee rukken uitleest. Het is geen roman, maar een journalistiek verslag. Je kunt de personen en plaatsen allemaal Googelen. Van Casteren is jong en talentvol, daar zullen we zeker nog meer van horen. Maar zo lovend als de vaderlandse pers zijn wij niet helemaal. Dat komt vooral omdat het lijkt dat Van Casteren zijn feitenkennis iets te graag etaleert. Dat geldt ook voor allerlei verzamelde citaten uit de wereldliteratuur, die terloops worden gebruikt en waar de dommere hoofdfiguren nooit van hebben gehoord. En dan is er ook nog het apocalyptische slot. Van Casteren besluit een voettocht te maken van Wijhe (de vindplaats van het been) naar Düsseldorf, waar de vermiste hoofdpersoon het laatst is gezien. Hij beschrijft zijn ontberingen op deze 300 kilometer lange, onlogische pelgrimstocht net iets te breeduit. Eenmaal in Düsseldorf aangekomen is de cirkel volgens de auteur weer rond en is het been weer verenigd met de vermiste. Maar dat is niet waar: of de vermiste nog leeft is nog steeds niet duidelijk en de Duitse politie ziet geen reden deze zaak te heropenen. Het is dus meer de beleving van de schrijver zelf, dat er iets is opgelost of vervolmaakt. Desondanks een goed boek en boeiend om te lezen.

thrillers

romans

historische romans

culinaire romans

non-fictie

volg rubriek op facebook volg rubriek op twitter rss feed rubriek

ZO MAAK VAN STRIJKEN JE FAVORIETE KLUSJE

Maak van strijken tijd voor jezelf. De Brabantia Love-Me-Time campagne laat je zien dat strijken het nieuwe yoga is.

Met bijpassende Spotify afspeellijsten.

Bekijk het hier

AFSCHEID NEMEN OP JE EIGEN MANIER

Wie houdt er nu van afscheid nemen? Niemand volgens mij. Tijdelijk afscheid nemen is al moeilijk en vervelend. Als iemand op reis gaat of gaat emigreren bijvoorbeeld. Maar voorgoed afscheid nemen van iemand of van je eigen leven is nog veel moeilijker.

Ongemakkelijk

Veruit de meeste mensen vinden het ongemakkelijk om over hun eigen dood en afscheid na te denken. Ik ook. Maar je kan nu heel makkelijk je (muziek)wensen online vastleggen.

Lees hier hoe