Ouder worden we allemaal. Maar de ene vrouw ziet er langer goed uit dan de ander. Een deel heeft te maken met erfelijke eigenschappen maar een groot deel kun je ook zelf beïnvloeden.

 

Wat maakt dat je er ouder uit gaat zien?

Bij ouder worden denk je al snel aan rimpels, maar dat is niet het enige en belangrijkste waardoor je er ouder uit gaat zien. Met de jaren wordt je huid slapper en dunner en de rek gaat er uit. Het vetpercentage neemt af wat zorgt voor het invallen van het gezicht. Het pigment verdeelt zich ongelijk in de huid waardoor pigmentvlekjes ontstaan. De huid van je oogleden verslapt ook zodat deze wat op je ogen gaat hangen. Wimpers en wenkbrauwen worden dunner en verliezen hun kleur. Je lippen worden dunner. Je gezichtslijnen worden scherper.

 

Niks aan te doen?

Veel van bovenstaande kenmerken maken deel uit van het natuurlijke verouderingsproces. Maar afgezien van de erfelijke aanleg (die ongeveer voor 20% mede bepaalt hoe je veroudert) speelt ook je levensstijl een belangrijke rol.

 

Wat zijn erfelijke voordelen?

Heb je een iets voller gezicht dan zul je er langer jong uitzien. Ook dan neemt het vetpercentage af als je ouder wordt, maar het valt minder snel op. Een vette huid veroudert minder snel dan een droge huid omdat het huidvet je beschermt tegen rimpels. En een van nature iets donkerder huid met meer pigment lijkt jonger dan een hele lichte huid omdat rimpeltjes en oneffenheden minder snel opvallen. De vorm van je gezicht kan ook mee- of tegenwerken. Als je een wat breder gezicht met hoge jukbeenderen dan zul je er langer jong uitzien dan als je een lang smal gezicht hebt.

 

Niet alleen aanleg en erfelijkheid

Aan je gezichtsvorm, huidtype en botstructuur kun je weinig veranderen. Aan je levensstijl des te meer en die is zeker zo belangrijk bij het tegengaan van veroudering. Zo weet iedereen wel dat roken en zonnen je huid allesbehalve goed doen. Maar er zijn meer dingen.

 

Voeding en afvallen

Gevarieerd en gezond eten dat voldoende vitaminen en mineralen bevat is niet alleen voor je gezondheid belangrijk ook voor hoe je uiterlijk: huid, haar en nagels. Let in het bijzonder op voeding die rijk is aan anti-oxidanten. Anti-oxidanten gaan de strijd aan met vrije radicalen, deeltjes die schade toebrengen aan je lichaam.

 

Lijnen en dieet

Om er goed uit te zien helpt het als je goed op gewicht bent. Maar overdrijf het niet. Te mager maakt dat je er ouder uitziet dan je bent, zeker als je boven de 40 bent. En jojo diëten helpt helemaal niet. Je huid rekt steeds uit en moet weer inkrimpen, als je ouder wordt zal het proces van strakker worden van de huid steeds moeizamer en trager verlopen. Als je denkt dat het goed voor je is om vetten, ook gezonde vetten compleet uit je voedingspatroon te schrappen heb je het mis. Je huid heeft juist vet nodig om soepel en elastisch te blijven. Eet daarvoor gezonde vetten als in vis, noten en b.v. avocado voorkomen.

 

Rust en stress

Genoeg slapen geeft je lichaam en je huid de tijd om te herstellen en helpt je ook om er goed en fris uit te zien. De manier waarop je slaapt kan dan wel weer tegen je werken. Altijd op je zij slapen waarbij in je gezicht plooien worden gevormd, schijnt rimpels juist weer in de hand te werken. Stress tekent zich af op je gezicht en moet je zoveel mogelijk zien te voorkomen.

 

Bewegen

Lichaamsbeweging is wel goed zolang je het niet overdrijft. Bewegen zorgt voor een goede doorbloeding van de huid, houdt je spieren in vorm en heeft een algehele positieve invloed op je gezondheid. Als je het overdrijft kun je er te afgetraind en mager uit gaan zien en vormen zich groeven in je huid.

 

Huidverzorging

Je kan natuurlijk niet zonder een goede huidverzorging die is afgestemd op je huidtype en leeftijd.