Slecht nieuws voor zoetekauwen: van suiker krijg je rimpels. Behalve beter voor de lijn, is minder snoepen dus ook goed voor de huid.

Suiker veroorzaakt een proces in het lichaam, glycatie genaamd, dat een slecht invloed op de huid heeft.

Minder elastisch

De invloed van voeding op de conditie van de huid is inmiddels bekend. Dat suiker slecht is voor de lijn ook. Daar komt nu een nieuwe slechte eigenschap bij: suiker is slecht voor je huid. Je krijgt er rimpels van. Het gebruik van suiker laat het bloedsuiker snel stijgen, de suiker in de bloedstroom hecht zich aan het collageen in de huid. Het collageen wordt hierdoor stijver en minder elastisch en de huid wordt minder soepel waardoor eerder rimpels kunnen ontstaan. Hoe meer suiker hoe sterker het effect. Ook geraffineerde producten met snelle koolhydraten als wit brood, witte rijst en witte pasta hebben dit effect.

Marketing?

De beauty industrie komt nu met serums en crèmes, die de gevolgen van glycatie tegengaan en de elasticiteit van de huid helpen te verstevigen. Merken als Chanel, Dr Brandt en Estée Lauder hebben deze producten al aan hun assortiment toegevoegd. Veel deskundigen staan daarom kritisch over het suiker-glycatie verhaal en vragen zich af in hoeverre het gewoon een goed marketing verhaal is. Toch komen er steeds meer wetenschappers die overtuigd zijn van de nadelige invloed van suiker en geraffineerde producten op de huid.

Het goede nieuws

Het proces van de nadelige invloed van suiker op het collageen van de huid kan wel gekeerd worden. Wil je iets doen om de invloed van suiker en glycatie zo klein mogelijk te houden en rimpels te voorkomen, dan heb je wat aan de volgende tips:

1. Beperk suiker

Het is niet mogelijk en niet nodig om suikers compleet uit je voeding te schrappen. Naast suiker en geraffineerde producten verhogen ook fruit, groenten en graanproducten de bloedsuikerspiegel. Maar fruit, groenten en granen bevatten naast die suikers ook veel nuttige voedingsstoffen en anti-oxidanten die juist weer gunstig zijn voor de huid.

Het helpt alvast als je het gebruik van toegevoegde suikers beperkt. Let daarbij vooral op verborgen suikers die op etiketten te vinden zijn als b.v. glucosestroop, saccharose, dextrose, fructose en maissiroop.

2. Retinol

Gebruik producten met retinol. Deze producten stimuleren de aanmaak van nieuw collageen.

3. Sun Protection Factor

Gebruik een gezichtscrème met een SPF van tenminste 15, maar liever nog 30. Deze beschermt tegen de schadelijke stralen van de zon. Ook als de zon niet schijnt.

4. Zorg voor tegenwicht

Gebruik als tegenwicht voor glycatie voedingsmiddelen die rijk zijn aan anti-oxidanten. Voorbeelden zijn fruit en groenten als blauwe bessen, cranberies, granaatappel, rode paprika, walnoten en groene thee. Daarnaast zijn voldoende vitamine B1 en B6, C and E belangrijk voor de huid.