Bij het ouder worden ontkom je er niet aan dat je huid minder strak en stevig wordt en dat er hier en daar rimpels ontstaan. Door je te beschermen tegen de zon, niet te roken, gezond te leven en je huid te verzorgen kun je dit proces vertragen.

Hieronder zie je hoe de gemiddelde huid zich veroudert per leeftijd.

 

20 – 30 jaar

30 – 40 jaar

Nauwelijks tekenen van veroudering. Je huid is nog stevig en glad. Je ziet het begin van fijne rimpeltjes en kraaienpootjes.

40 – 50 jaar

50 +

Dieper worden van neus-lippen plooi en slapper worden van de huid van de hals. Rimpels en plooien verdiepen zich en de huid wordt steeds minder stevig.

 

Tips om veroudering tegen te gaan

Natuurlijk kun je aan oplossingen denken als botox, fillers en facelifts, maar je kunt ook zelf het nodige doen om de veroudering zo lang mogelijk tegen te gaan.

 

3x heel belangrijk

1. Voeding

Gezonde voeding is één van de beste manieren om de huid strak en stevig te houden. Zo zijn er de voedingsmiddelen met anti-oxidanten. Seleniumrijke voedingsmiddelen als vis, schaaldieren, graanproducten en noten, met name paranoten helpen de huid elastisch te houden. Het beperken van voeding met snelle koolhydraten, als suiker, wit brood, witte pasta en rijst is ook belangrijk. Verder is een goede vochthuishouding van belang. Drink over de dag verdeeld voldoende vocht zodat je huid gehydrateerd blijft.

2. Vitamine supplementen

Vitamine E en C helpen de huid stevig te houden en beschermen tegen schadelijke effecten van de zon. Vitamine C helpt ook de huid elastisch te houden. Vitamine A helpt bij het herstellen van beschadigingen van de huid. Vitamine B helpt bij de hydratering van de huid waardoor deze strakker blijft. Ook omega-3 is belangrijk voor een goede conditie van de huid. Weet je niet zeker of je voldoende vitamine binnenkrijgt met je voeding, dan kun je af en toe een supplement nemen.

3. Lichaamsbeweging

Door voldoende lichaamsbeweging stimuleer je de bloedcirculatie, wat ook een rol speelt bij de conditie van de huid. Door regelmatig bewegen worden ook de afvalstoffen in het lichaam sneller afgevoerd. Dat is goed voor de algemene conditie maar ook voor de huid.

 

Verzorging van de huid

1. Gebruik hydraterende producten.

Niet alleen voor mensen met een droge huid is het belangrijk de huid te hydrateren. Door hydraterende verzorgingsproducten te gebruiken zorg je voor een soepele en gladde huid. Water drinken helpt voor de afvoer van afvalstoffen en heeft indirect een positieve invloed op je huid.

2. Stomen

Een stoombad of de sauna zorgt voor het afvoeren van afvalstoffen. Je huid ziet er daarna fris, strak en steviger uit.

3. Gezichtsmassage

Door de huid van je gezicht af en toe zachtjes te masseren bevorder je de doorbloeding en wordt de huid gestimuleerd.

4. Voorkom rimpels

Een goede verzorging als je huid ouder wordt met bescherming tegen UV-stralen is belangrijk. Heb je eenmaal rimpels dan kan je ze hooguit verminderen, weg gaan ze niet meer. Rimpels tegengaan is dus belangrijk. Rimpels en het slapper worden van de huid gaan vaak samen. Er zijn vele anti-rimpelproducten op de markt. Kies er één die bij je huidtype past. Je kunt ook natuurlijke producten gebruiken zoals kokosolie of sheabutter.