Rimpels op je bovenlip zijn van die ontsierende verticale liplijntjes boven je mond.

Wat kan je doen om te voorkomen en kan je nog verminderen als je ze al hebt?

Eerste rimpels

Rimpels ontstaan als je wat ouder bent en de huid minder elastisch wordt en de spieren wat slapper. Wanneer je rimpels krijgt is afhankelijk van erfelijke factoren, je huidtype, hoe je je huid verzorgt en beschermt tegen de zon en ander gedrag. Als je veel expressie in je gezicht hebt en je gezicht is beweeglijk, dan is de kans dat je eerder rimpels krijgt groter. De eerste rimpels ontstaan dan ook waar je je gezicht het meest beweegt en waar de huid dun is, rond je ogen en rond de mond en op het voorhoofd.

Waardoor krijg je rimpels boven je lip?

Als je ouder wordt neemt het collageen af, je huid wordt dunner, minder soepel en minder elastisch. Daarnaast worden ook je spieren slapper en krijgen minder body. Als je bovenlip minder ‘gevuld’ is doordat de spiermassa afneemt en je huid dunner wordt en minder elastisch, kun je je waarschijnlik voorstellen dat er rimpels ontstaan. Vooral op plaatsen waar je de huid vaak beweegt en rimpelt. Bij mensen met een donkere of olijfkleurige huid is de huid vaak dikker en zij maken daardoor minder kans op rimpels.

Je lippen tuiten

Als je om wat voor reden dan ook je lippen regelmatig tuit dan is de kans dat je liplijntjes of rimpels op je bovenlip ontwikkelt erg groot. Denk daarbij aan drinken uit een flesje, drinken met een rietje of sommige mensen tuiten hun lippen ook gedachtenloos als je nadenken. En de belangrijkste oorzaak van dit soort rimpels is natuurlijk roken. Door roken veroudert de huid al sneller omdat roken de bloedvaten vernauwt waardoor de huid minder doorbloed is. En als je ook nog regelmatig met getuite lippen aan een sigaret trekt, dan is het wachten op de eerste rimpels.

Kan je rimpels op je bovenlip voorkomen?

Helemaal voorkomen is niet te beloven. Maar je kan ze wel zo lang mogelijk uitstellen en de rimpels ook verminderen door je spiermassa te trainen.

Wat moet je niet doen?

– niet roken
– niet door rietjes drinken
– niet uit waterflesjes drinken
– niet fluiten

Wat kan je wel doen?

– je huid beschermen tegen UV-stralen
– zorgen dat je huid gehydrateerd blijft.
– de spieren van je bovenlip trainen zodat de spiermassa niet afneemt
– als je eenmaal rimpels hebt kunt je laten opvullen of aan de botox gaan

Oefeningen tegen rimpels op je bovenlip

Let bij het doen van oefeningen wel op dat er zo min mogelijk plooien in de huid ontstaan. Als je het de oefeningen dagelijks voor minstens 10 minuten doet, kan je binnen een paar weken al verbetering zien. Je kan ze makkelijk doen als je voor het stoplicht wacht (en niemand kijkt), als je TV kijkt of op een ander verloren moment. Als je eenmaal resultaat ziet kan je af met minder tijd en hoef je het alleen nog bij te houden.

Eerste oefening

Druk je vingers of je hand of een plat voorwerp tegen je mond, niet te hard. Probeer je mond tegen de druk in te openen. Beweeg je bovenlip naar boven en je onderlip naar beneden. Doe dit in het begin voor de spiegel zodat je kan zien of je je huid glad houdt. Probeer dit in het begin dagelijks ten minste 10 minuten te doen.

Tweede oefening

Doe je duim en wijsvinger in de hoeken van je mond (dus in je mond). Spreid ze een beetje, zodat je lippen strak staan maar niet te veel. Doe je mond dan vervolgens open en dicht. Als je het goed doet voel je de spieren rond je mond werken.

Hieronder nog een video met yogaoefeningen tegen rimpels op je bovenlip.