Wil je stralende, soepele huid? Neem dan liever een bord met zalm en asperges en vergeet de vetarme maaltijden maar even.

De volgende goede voedingsmiddelen kunnen je een stralend uiterlijk geven en acne, eczeem en rimpels verminderen of voorkomen.

Proteinen

Eet voldoende proteïnen van de goede soort. Proteïnen zijn noodzakelijk voor het herstellen van de cellen en houden veroudering tegen. Vis is hiervoor het aangewezen product, evenals eiwit, en mager vlees zoals kip- en kalkoenfilet.

Neem gerust wat vet

Wees niet bang om vet te gebruiken, het is zelfs belangrijk dat je voldoende vetten binnenkrijgt. Gezonde vetten en oliën zorgen voor antioxidanten. Vette vis bevat veel omega-3 vetzuur. Dus ga voor zalm, makreel en tonijn om mooi te blijven. Ook olijfolie doet je uiterlijk goed en verlaagt tegelijkertijd je slechte cholesterol.

Vermijd suiker en snel opneembare koolhydraten

Behalve suiker en producten waaraan suiker is toegevoegd, vallen ook brood, aardappelen, pasta’s en rijst tot de koolhydaatrijke producten. Deze producten zorgen voor pieken en dalen in je bloedsuiker waarbij chemische veranderingen in je lichaam plaatsvinden, die leiden tot de vorming van de verouderende vrije radicalen die het collageen in de huid afbreken. Collageen zorgt voor elasticiteit en soepelheid van de huid.

Voeding die de aanmaak van collageen stimuleert

Voor een stevige en elastische huid is collageen dus heel belangrijk. Collageen neemt af als je ouder wordt, door roken, UV-stralen van de zon en ongezonde voeding.

Collageen begint in je lichaam als pro-collageen. Om collageen aan te maken heeft je lichaam twee aminozuren nodig, glycine en proline, vitamine C en koper.

  • Voeding met voldoende vitamine C is dus heel belangrijk.
  • Verder is glycine nodig, dat vind je in eiwitrijke voeding als bonen, vis, kaas, gelatine, vlees en vleesbouillon getrokken van botten.
  • Daarnaast heeft je lichaam ook behoefte aan proline, een aminozuur dat je vindt in eiwit, zuivel, kolen, asperges en paddestoelen.
  • Tot slot is een kleine hoeveelheid koper nodig. Dat krijg je binnen als je sesamzaad, cacao, linzen, cashewnoten of orgaanvlees eet.

Antioxidanten

Natuurlijk heeft je lichaam wel wat koolhydraten nodig, maar haal ze liever uit fruit en groenten dan uit suiker en bewerkte koolhydraten zoals wit brood en witte pasta. Groenten zijn rijk aan antioxidanten. Die gaan de strijd aan met de vrije radicalen die veroudering van de huid juist in de hand werken.

Water

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden maar drink water, liefst een glas of 6-8 per dag. Dat lukt makkelijk als je vruchtensappen en frisdranken laat staan en daarvoor in de plaats gewoon water drinkt.

Dieet alleen niet genoeg?

Gebruik dan crèmes met antioxidanten. Deze crèmes voeden je huid met extra vitamines A, C en E en houden de huid jong. Producten met hyaluronzuur en retinol-A stimuleren de collageen productie.