Als je zwanger bent, let je natuurlijk extra goed op wat gezond is en wat niet.

Er zijn enkele voedingsmiddelen die je beter niet kunt eten en andere waarbij je beter niet te veel gebruikt.

Natuurlijk wil je ook weten wat je wel gezond is om te eten als je zwanger bent. Maar onderstaande producten eet je beter helemaal niet of met mate.

Rauwe vis en rauw vlees

Rauwe vis en schaaldieren, zoals oesters of verwerkt in sushi.
Rauw vlees (b.v. filé americain, tartaar) of niet goed doorbakken vlees vergroten de kans op besmetting met bacteriën als toxoplasmose en salmonella.

Rauwe eieren

Rauwe eieren verwerkt in verse mayonaise, dressings of toetjes als tiramisu of zelfgemaakt ijs kunnen salmonella besmetting veroorzaken.

Rauwmelkse kazen

Rauwmelkse kazen (b.v. bepaalde brie- en camembert soorten) zijn kazen gemaakt van ongepasteuriseerde melk. Deze kunnen besmetting met de listeria bacterie veroorzaken. De voorverpakte kazen die je in Nederland koopt zijn bijna nooit van rauwe melk gemaakt. Om het zeker te weten kijk je of er op de verpakking ‘au lait cru’ vermeld is. In dat geval laat je ze staan. Bij niet verpakte buitenlandse kazen die je b.v. bij de kaasboer koopt, kan je het even navragen.

Rauwe ongewassen groenten

Rauwe groenten, zoals die verwerkt worden in salades zijn natuurlijk gezond. Ze moeten wel goed gewassen worden anders bestaat het gevaar op toxoplasmose besmetting.

Alcohol

Hoewel sommige bronnen zeggen dat af en toe een glaasje alcohol geen kwaad kan, zeggen anderen dat ieder glas er één te veel is.

Roken

Roken is altijd slecht, maar zeker als je zwanger bent.

Oppassen met……

Er zijn ook voedingsstoffen en genotsmiddelen die niet speciaal ongezond zijn maar waar je beter niet te veel van kunt nemen of waarover twijfels bestaan over de schadelijkheid.

Cafeïne

Sommige vrouwen raken hun trek in koffie tijdens de zwangerschap vanzelf tijdelijk kwijt. Is dat bij jou niet het geval dan kun je het aantal koppen koffie beter beperken tot maximaal 4.

Vette vis

Vette vis als b.v. zalm, makreel zijn gezond. Helaas bevat vette vis vaak ook veel pcb’s en dioxines (schadelijke chemische stoffen). Beperk het eten van vette vis daarom tot 1 of maximaal 2 maal per week.

Lever

Lever en leverproducten (leverworst, paté) bevatten grote hoeveelheden vitamine A, die schadelijk kunnen zijn voor de baby. Laat de lever staan en gebruik maximaal 1 keer per dag een leverproduct op brood.

Kunstmatige zoetstoffen

Hoewel officiële richtlijnen niet aangeven dat zoetstoffen schadelijk zijn, kun je beter het zekere voor het onzekere nemen en ze zo weinig mogelijk gebruiken. Dat geldt voor zoetjes, light frisdranken en soms snoep.

Drop

Drop, ook zoete drop, verhoogt de bloeddruk. Net als thee die zoethout bevat. Niet te veel drop eten dus.

Rabarber

Over rabarber wordt wel eens gezegd dat je het beter niet kunt eten tijdens de zwangerschap. Rabarber bevat veel oxaalzuur. Dit zuur voorkomt dat calcium wordt opgenomen in het lichaam. Vaak wordt daarom geadviseerd om wat krijt mee te koken wat het oxaalzuur afbreekt. Over het algemeen kun je best eens een keer rabarber eten. Maar ook hier geldt, niet te vaak. De bladeren van rabarber zijn wel giftig, maar die worden ook niet gegeten.