10 Tips om online miskopen te voorkomen

10 Tips om online miskopen te voorkomen

Laatst bijgewerkt:

Online shoppen is snel en handig. Het bespaart je die vervelende bezoekjes aan winkels, je hebt geen parkeerproblemen, parkeergeld, je hoeft niet te wachten bij de kassa en je hebt geen ergernis als het product van je keuze niet op voorraad is. Zeker als alles volgens verwachting verloopt en als je de goede spullen op tijd binnenkrijgt, is online shoppen de ideale manier van inkopen doen.

Missers en valkuilen

Maar er zijn ook een paar missers en valkuilen bij het online shoppen. Lees de tips om te voorkomen dat je verkeerde keuzes maakt of te veel betaalt.

1. Ga slim om met verzendkosten

Er zijn shops waar je wel verzendkosten betaalt, maar ook gratis terug mag sturen. Bestel in dat geval als je twijfelt tussen twee maten, kleuren of soorten, allebei de artikelen. Je bespaart je dan dubbele verzendkosten.

2. Vergelijk

Als je een artikel hebt gevonden dat je graag wilt hebben, vergelijk dan de kwaliteit en prijs. Kijk voor de prijs bij soortgelijke winkels of op vergelijkingssites, zoals Beslist.nl.

3. Wat vinden anderen ervan?

Het is nuttig om reviews te lezen van producten waar je in geïnteresseerd bent. Bij veel shops staat er commentaar van kopers onder. Je leest daar meer over de kwaliteit, of de maat en kleur klopt enzovoort.

4. Korting

Vaak gelden er bij online winkels kortingscodes of lopen er andere acties. Kijk op Acties.nl voor de meest actuele kortingsacties.

beta

5. Veilig betalen

Betalen met een creditcard kan voordelen hebben. Zo wordt het bedrag pas aan het einde van de maand afgeschreven en ben je in veel gevallen verzekerd als het bestelde product niet aankomt.

iDeal is gemakkelijk en kost niets extra. Kies je voor een bankoverschrijving dan wacht de verkoper meestal tot het geld binnen is. Bij dezelfde bank is dat vrijwel direct. Bankier je bij een andere bank, dan kan het tot een paar dagen duren. Realiseer je wel dat als je betaald hebt en het bedrijf gaaf failliet, de kans klein is dat je je geld nog terugkrijgt.

Verdiep je daarom in ieder geval goed in de voorwaarden van de betaalwijze die je kiest. Er zijn ook online shops waar je pas achteraf hoeft te betalen met AfterPay.

6. Houd je afschrijvingen in de gaten

Als je regelmatig iets online koopt dan is het een goed idee om je bankafschriften te controleren. Kloppen de bedragen wel die worden afgeschreven? Neem contact op met je bank als je iets ziet wat je niet vertrouwt of herkent.

7. Koop bij websites die je kent en vertrouwt

Bij bekende winkels loop je minder risico’s. De grote, bekende online shops leveren vaak snel en als je iets retour wilt sturen gaat dat ook eenvoudig. Je laat de pakjes thuis ophalen of je geeft ze af bij een ophaalpunt bij je in de buurt. In veel gevallen is dit gratis. Klachten, garantie, terugstorting van je geld en reparaties worden over het algemeen soepel afgehandeld.

8. Ze hoeven niet alles te weten

Bij het invullen van je contactgegevens wordt vaak meer gevraagd dan noodzakelijk is. Geef alleen de informatie die verplicht is.

9. Onbeveiligd of openbaar

http

Doe je online aankopen als het even kan niet via openbare Wi-Fi spots met onbeveiligde Wi-Fi verbindingen. Gebruik als het mogelijk is je eigen computer, tablet of mobiel en geen openbare computers die in bibliotheken en andere openbare instellingen staan. Let op dat je een beveiligde verbinding hebt als je online iets koopt. Zeker als je naar het betalen gaat. Je hebt een online verbinding als er https:// in de adresbalk staat.

10. Te mooi om waar te zijn?

Ook online geldt: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo!

 

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *